Kanadalainen päivittäistavarakauppa lanseerasi kyseenalaisen muovipussin, jolla kauppa pyrkii estämään muovipussien käyttämisen, kertoo brittiläinen Mirror-lehti.
Ilmastonmuutos on ollut viime aikoina yksi suurimmista maailmanlaajuisista puheenaiheista. Ilmaston lämpenemistä pyritään ehkäisemään monilla eri konsteilla – yksi niistä on muovijätteen vähentäminen.
Kuluttajien muovinkulutukseen päätettiin puuttua tekemällä kauppojen muovipusseista maksullisia. Vuonna 2015 tehty lakipäätös toimi paremmin kuin uskallettiin olettaa, ja suomalaisten 300 miljoonan vuosittainen muovipussien käyttäminen on vähentynyt radikaalisti. Tekemistä silti riittää.
Kanadan Vancouverissa sijaitseva East West Market haluaa olla mukana ilmastotalkoissa muovijätteen vähentämiseksi.
LUE MYÖS: Muoviahdistus näkyy allekirjoituksina Britanniassa – yli 300 000 haluaa eroon pikaruokaloiden muovileluista
Muovipusseihin noloja logoja ja tekstejä
Jos julkaisu ei näy, voit katsoa sen täältä.
Yksityinen päivittäistavarakauppa oli huolissaan asiakkaidensa muovin kulutuksesta. Niinpä kauppa lanseerasi 6. kesäkuuta muovipussin, jonka tarkoituksena on vähentää muovijätettä.
– Tämä on pieni askel, jolla toivomme olevan suuria vaikutuksia. Ja teemme sen huumorilla, East West Market kertoo tiedotteessaan.
Muovipusseihin on painettu noloja logoja ja tekstejä, joiden katsotaan "häpäisevän" muovipussissa ostoksiaan kanniskelevan asiakkaan.
Kauppa on luonut tempaustaan varten fiktiivisiä brändejä, kuten ”Wart Ointment Wholesale” (suom. Syylävoidetukku) ja ”The Colon Care Co-Op” (suom. Paksusuolihuollon Osuuskunta) sekä ”The Weird Adult Video Emporium” (suom. Outo Aikuisten Videoiden Tavaratalo).
LUE MYÖS: Ruotsalaisten kukkaroita odottaa uudenlainen maksu: "Pussivero"
Muovipusseilla ristiriitainen vastaanotto – osuiko pilkka omaan nilkkaan?
Muovipusseista tuli paikallinen hittituote. Kauppa päättikin teettää kangaskasseja samanlaista tyyliä mukaillen.
Eikö kauppa siis saanut ihmiset käyttäytymään alkuperäisen ajatuksensa vastaisesti – meniväthän muovipussit kuin kuumille kiville?
– Tämä saa minut käyttämään muovipussejanne entistäkin enemmän, eräs muovipussien printteihin ihastunut asiakas totesi.
Jos julkaisu ei näy, voit katsoa sen täältä.
East West Marketin kampanja onkin saanut osakseen myös soraääniä. Osa asiakkaista koki, että kauppa ja sen henkilökunta pitivät asiakkaita pilkkanaan.
– Ei lainkaan cool. Ihmiset, joilla on oikeasti suolisairaus, ovat häpeissään muutenkin, eräs närkästynyt asiakas tokaisi.
– En halua enää käydä kaupassanne. Menen paikkaan, joka saa minut tuntemaan itseni tervetulleeksi, en arvoteltavaksi, eräs kommentoi tuohtuneena.
Herää myös kysymys: miksi kauppa teetätti printit muovipusseihin, kun he olisivat voineet tehdä saman alunperin kangas- tai paperipusseihin, jotka ovat ympäristöystävällisempi vaihtoehto?
Mitä, jos kauppa olisi poistanut muovipussit valikoimistaan kokonaan – aivan kuten suomalainen hampurilaisravintola Naughty BRGR aiemmin tänä vuonna?