Unkarin GP:n topit ja flopit: Charles Leclercin sanat kertovat Ferrarin syvästä epätoivosta

MTV Urheilun F1-toimitus listaa jokaisen ajetun osakilpailun jälkeen viikonlopun onnistujat ja epäonnistujat. Kausi 2022 siirtyi kesätauolle Max Verstappenin komealla voitolla Unkarin GP:ssä.

Verstappen nousi voittoon 10. lähtöruudusta. Mercedes vei kaksi seuraavaa koroketta palkintopallilta, kun Lewis Hamilton pääsi ohittamaan tallikaverinsa George Russellin. Ferrarille päivä oli jälleen sysimusta.

TOPIT:

Max Verstappen

Jo varsin selvässä MM-johdossa ollut Verstappen vei viikon sisällä ajetuissa Ranskan ja Unkarin kisoissa pisteet Charles Leclercia vastaan 50–8. Ero kaksikon välillä on nyt kammottavat 80 pistettä. Tällä kertaa hollantilainen joutui hakemaan voittoa vaikeimman kautta, kun tekniset ongelmat pakottivat hänet lähtemään kisaan 10. lähtöruudusta Unkarissa, jossa ohittaminen on erityisen vaikeaa. Verstappen aloitti nousemalla muutaman kierroksen jälkeen jo viidenneksi. Sen jälkeen määrätietoista nousua ei haitannut enää edes pyörähdys varikkostopin jälkeen.

Mercedes

Kun Ferrarille ei maistu, niin Mersulle kyllä kelpaa. Jo toisessa kisassa peräkkäin kaksi miestä palkintopallille. Itse asiassa Mercedeksellä on nyt koossa yhtä paljon palkintosijoja kuin Ferrarilla (11). George Russell teki ihmeteon nousemalla ensimmäistä kertaa urallaan paalupaikalle ja taisteli komeasti Ferrareiden edellä 30 kierroksen ajan. Ferrarin tyrittyä taktiikkansa Russellilla oli tilaisuus pitää kakkossijansa, mutta Lewis Hamiltonin häikäisevä nousu kaukaa takaa ratkaisi taistelun mestarin eduksi. Unkari on ratana varsin omanlaisensa, joten vasta kesätauon jälkeisissä vauhtikisoissa nähdään, onko Mercedes oikeasti selättänyt alkukauden ongelmansa.

Alpine

Kesän kisat ovat nostaneet Alpinen MM-sarjan neloseksi. Sillä sijalla Renault-tehdastiimin pitäisikin olla, mutta matka kärkikolmikkoon on edelleen melkoinen. Nyt Esteban Ocon ja Fernando Alonso nousivat aika-ajossa peräti sijoille viisi ja kuusi. Kisastartissa Oconia kiinnosti kuitenkin enemmän tallikaverinsa blokkaaminen kuin Hamiltonin pidätteleminen. Kisasta jäivät käteen sijat kahdeksan ja yhdeksän, kun yksikään kärkitallien kuskeista ei keskeyttänyt tieltä.

Lando Norris

Aika-ajon neljäs, kisan seitsemäs. Mikä oli syy hyvälle lähtöruudulle? kysyi Mervi Kallio Viaplayn lähetyksessä. ”Katsot sitä”, Norris velmuili. No, tietysti se vaati myös McLarenin onnistumista autonsa kanssa, mutta brittikuski oli jälleen aivan eri planeetalta kuin tallikaverinsa Daniel Ricciardo.

FLOPIT:

Ferrari

Unkarin kisan rengastaktiikoissa oli ennen kisaa paljon epävarmuutta viikonlopun sateiden ja ilman viilenemisen jälkeen. Kuinka ollakaan, Ferrari oli taas se talli, jolla taktiikka meni pahimmin pieleen. Charles Leclerc ja Carlos Sainz ajoivat Russellia takaa lähes puolet kisasta, mutta sitten Ferrari pilasi kisansa perusteellisesti. Leclercille laitettiin kuskin vastustelusta huolimatta Verstappenin lähestyessä kovat renkaat, jotka eivät olleet Mercedekselle ja Red Bullille edes vaihtoehto. "Toisellakin stintillä kaikki oli hallinnassa. Tein selväksi, että minusta tuntui hyvältä mediumrenkailla, joten en tiedä tarkkaan, mitä tapahtui", Leclerc tiivisti.Tuloksena oli kuudes sija. Sainz oli lopussa tasan samalla taktiikalla kuin Hamilton, mutta tuli lopussa täydellisesti syödyksi pehmeillä renkailla. Tuloksena neljäs sija. Leclerc on nyt MM-pisteissä 80 pistettä Verstappenia perässä, ja valmistajien MM-sarjassa Ferrari jo 97 Red Bullia.

Alfa Romeo

Kesäkuun Kanadan GP:stä on kulunut jo puolisentoista kuukautta. Tuolloin Bottas otti edelliset MM-pisteensä. Alfa Romeon suoritustaso on ollut jyrkässä laskussa. Tällä kertaa syy ei ollut edes parjatussa kytkimessä, kun suomalainen putosi lähdössä viisi sijaa hyvältä kahdeksannelta lähtöpaikalta. Tiimi oli kuitenkin arvioinut, ettei se pärjää muiden kyydissä kahdella stopilla, joten starttiin oli valittu keskikovat renkaat. Niillä vauhti loppui heti alkuun eikä kovilla renkailla ollut mahdollisuuksia pistesijoille. Bottaksen kisa päättyi lopulta keskeytykseen, kun moottori petti viisi kierrosta ennen maalia.

Lue myös:

    Uusimmat