Ferrari Carlos Sainz ja Charles Leclerc lähtivät Unkarin GP:hen lähtöruuduista kaksi ja kolme. Kumpikin joutui pettymään, sillä Ferrarilla ei ollut asiaa voittotaisteluun kehnon rengastaktiikan vuoksi.
Charles Leclerc pettyi tallinsa taktiikkaan.
– Olen todella pettynyt. Vauhti oli todella hyvä keskikovilla renkailla. Toisellakin stintillä kaikki oli hallinnassa. Sitten päätimme pysähtyä ja ottaa kovat renkaat, mistä en ymmärrä tarkalleen, mitä sen taustalla on. Selvästi se ei ainakaan ollut oikea ratkaisu, monacolainen totesi F1TV:n lähetyksessä.
Suunnilleen kilpailun puoleen väliin asti voitosta taistellut Leclerc lähti matkaan keskikovilla renkailla. Koska kisassa tulee käyttää kahta eri rengasseosta, piti hänelle laitta joko kovat tai pehmeät renkaat alle kisan edetessä. Ferrari päätyi koviin renkaisiin.
– Tein selväksi, että minusta tuntui hyvältä mediumrenkailla, joten en tiedä tarkkaan, mitä tapahtui.
Ferrarin tallipäällikkö Mattia Binotto kertoi, miksi Leclercille vaihdettiin kovat renkaat.
– Vaihdoimme koville renkaille, koska yritimme puolustaa sijoitustamme. Tiesimme, että kovilla renkailla voi olla lämmitysongelmia muutaman kierroksen. Ne eivät toimineet, Binotto kertasi.
Olosuhteiden piikkiin
Leclercin tavoin myöskään Ferrarin Carlos Sainz ei pärjännyt Mercedeksille eikä Verstappenille, vaikka hän ei käyttänyt kovia renkaita.
– Carloksella oli sama strategia kuin Lewisilla, mutta jäimme hänen taakseen. Kaiken kaikkiaan meillä ei ollut tarpeeksi vauhtia, Binotto myönsi.
Sainz itse totesi kylmänrauhallisesti, että Ferrari oli lopussa niillä sijoituksilla, mitä se ansaitsi. Unkarin kilpailu käytiin noin 20 asteen lämpötilassa. Harjoituksissa Budapestissä lämpötila oli reilusti lämpimämpi kuin kisassa.
– Nämä olosuhteet eivät olleet meidän eduksemme. Pitää vain verrata minun ja Lewisin vauhtieroa pehmeillä renkailla.
Lopussa Hamilton onnistui nousemaan peräti toiseksi, kun hän sai Mercedeksensä kovaan kiitoon pehmeillä renkailla. Sainz oli vaikeuksissa omien sanojensa mukaan läpi kilpailun.
– Vauhti ei ollut niin hyvä. Minulla oli paljon vaikeuksia eturenkaiden kanssa. Tasapaino ei ollut kohdallaan, kuten perjantaina.
Max Verstappen repäisi voitollaan MM-sarjan johtonsa jo 80 pisteeseen. Ferrari on valmistajien MM-tilanteessa Red Bullia jäljessä jo 97 pistettä. Formula1-kausi jatkuu noin kuukauden päästä Belgian osakilpailulla. Leclerc uhkui pettymyksen jälkeen jo menohaluja.
– Tunnen oloni todella motivoituneeksi. Haluan vain päästä takaisin autoon ja voittaa taas. Tämä ei ole mennyt hyvin, mutta vauhtia on, joten meidän täytyy vain olla parempia siinä, miten saamme kaiken natsaamaan yhteen. Jokin menee aina pieleen, Leclerc sanoi.