Belgian GP:n topit ja flopit: Red Bullin näytöksessä oli muiden kannalta pelottavia piirteitä – kolme jättiläistä konttasi kilvan

7.16910407
Max Verstappenilla ja Red Bullilla oli Belgiassa syytä juhlaan.xpbimages.com
Julkaistu 29.08.2022 05:55
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Red Bull ja Max Verstappen vankistivat Belgian GP:ssä asemiaan F1-sarjan kärjessä. Yhdeksännen kerran tällä kaudella voittoa juhlineen Verstappenin sarjajohto on nyt 93 pistettä, ja kaksoisvoiton sinetöinyt tallikaveri Sergio Pérez nousi Ferrarin Charles Leclercin ohi MM-kakkoseksi.

LUE MYÖS: Belgian GP:n dominointi nosti esiin kiehtovan näkymän: Max Verstappenilla on mahdollisuus murskata hurja F1-ennätys

LUE MYÖS: Verstappen näki tv-ruudulta Hamiltonin aiheuttaman kolarin – kaivoi heti napakan kommentin lähihistoriasta

Verstappen nousi voittoon 14. lähtöruudusta. Neljä viikkoa sitten hän voitti Unkarin GP:n ruudusta kymmenen. Pérezin ja Verstappenin kanssa palkintokorokkeella juhli paalupaikalta kisaan startannut Ferrarin Carlos Sainz.

TOPIT

Max Verstappen & Red Bull

Se, että Verstappen tai Red Bull voittaa, ei ole enää minkäänlainen yllätys. Sen, että Verstappen voittaa leikitellen 14. lähtöruudusta pitäisi ainakin periaatteessa olla, vaan nytpä niin ei ollut. Tämä jos mikä on muiden tallien kannalta pelottavaa. Hollantilainen oli ylivoimaisesti nopein kuljettaja lauantain aika-ajoissa, mutta putosi lähtöruuturangaistuksen vuoksi ruudukon peräpäähän. Kukaan ei silti hetkeäkään epäillyt, etteikö Verstappen nousisi sunnuntain kilpailussa mukaan kärkitaisteluun. Verstappen itse sanoi lähteneensä tekemään nousua sija per kierros -suunnitelmalla, mutta – muutaman kierroksen mittaisesta turva-autojaksosta huolimatta – hän löysi itsensä kärjestä ensimmäisen kerran jo kierroksella 12. Viimeistään siinä vaiheessa kaikille muille oli selvää, että jaossa oli enää vain 18 MM-pistettä. Pérez oli lauantain aika-ajoissa ehkä hivenen pehmeä, mutta sunnuntaina meksikolainen oli tuttuun tapaan tulta ja tappuraa.

George Russell

Mercedes-leirissä oltiin lauantain aika-ajojen jälkeen poikkeuksellisen allapäin. Tallipäällikkö Toto Wolff kutsui tallin suoritusta "huonoimmaksi 10 vuoteen". George Russell ja varsinkin Lewis Hamilton tekivät selväksi, ettei auto ollut heille lainkaan mieluinen. Mutta siinä missä 7-kertainen mestari töhöili itsensä ulos kilpailusta jo avauskierroksella, ensimmäistä kauttaan Mercedeksellä ajava Russell teki taas kerran kellontarkkaa työtä lähdöstä maaliin ja pystyi jopa haastamaan Sainzia kolmossijasta. MM-pisteissäkin Russell vaanii vain pisteen päässä espanjalaisesta. Sen ei pitäisi tämän kauden voimasuhteiden pohjalta olla mahdollista.

Alexander Albon

Kun seitsemän kuljettajaa hankki jo ennen aika-ajoja itselleen muhkean lähtöruuturangaistuksen, tiedossa oli, että normaalisti peräpäästä starttaaville kuljettajille olisi tarjolla huippuluokan mahdollisuus. Tukevimmin sellaiseen tarttui Albon, joka löysi itsensä sunnuntaina kuudennesta lähtöruudusta – Williamsilla. Tallikaveri Nicholas Latifin aika-ajot päättyivät taas kerran ensimmäiseen osioon. Albon vieläpä käytti lähtöruudun hyväkseen. Thaimaalaiskuljettajan nimi löytyi kilpailun päätteeksi sijalta kymmenen, ja hänen MM-pistepussinsa lihoi jo kolmannen kerran tällä kaudella. Jos vertailu tehdään taas tallikaveriin, Albon johtaa 4–0.

FLOPIT

Ferrari

Kauden terävästi aloittanut ikuinen alisuorittaja varmasti toivoi palaavansa kesätauolta hieman pirteämmin kuin sinne vetäytyi: Verstappen oli noussut kahdessa edellisessä kisassa voittoon lähdettyään sekä Ranskan että Unkarin osakilpailuihin Charles Leclercin takaa. Tiedossa toki oli, että Leclerc joutuisi Verstappenin tapaan lähtemään Belgiassa kilpailuun lähtöruuturangaistuksen rasittamana, mutta sunnuntai osoitti, että monacolainen olisi ollut ilman sitäkin helisemässä kovimman kilpakumppaninsa kanssa. Aika-ajoissa Verstappen oli reilut kuusi kymmenystä nopeampi kuin Sainz ja lähes yhdeksän kymmenystä nopeampi kuin Leclerc. Peli oli pelattu. Eikä niiltä Ferrarille niin tyypillisiltä taktisilta kömmähdyksiltäkään vältytty. Sunnuntaina Sainz teki sen, mihin pystyi. Kolmossija oli tällä kertaa parasta, mitä Ferrarille oli tarjolla. Leclerc oli ruutulipulla viides, mutta menetti vielä lopun varikkokäyntinsä vuoksi kaksi MM-pistettä ajettuaan varikolla niukasti ylinopeutta ja saatuaan sen vuoksi viiden sekunnin aikasakon, joka pudotti hänet Fernando Alonson taakse. Monet, ex-Ferrari-kuljettaja Alonso mukaan lukien, pitivät Ferrarin päätöstä ottaa Leclerc lopussa sisään vähintäänkin erikoisena, mutta tallipäällikkö Mattia Binotton mielestä se oli vain osoitus "urheudesta". Juupajuu.

Lewis Hamilton

Kauden ensimmäisellä puoliskolla yllättävissä vaikeuksissa olleella multimestarilla oli Belgiaan lähdettäessä alla kauden selkeästi paras jakso: viisi edellistä kilpailua olivat tuottaneet yhtä monta palkintosijoitusta. Belgiassa Hamilton teki jo hyvissä ajoin selväksi, että edessä taitaa olla paluu arkeen. Kaiken kokenut britti onnistui aika-ajoissa jättämään tallikaveri Russellin taakseen, ja kilpailun alussa Hamilton osoitti vielä tiikerinsilmää ampaisemalla nelosruudusta ensin kolmanneksi ja nousemalla Kemmelin suoralla jo Alonson edelle toiseksi. Mutta sitten alkoi tapahtua. Hamilton ei omien sanojensa mukaan nähnyt kuolleessa kulmassa ollutta Alonsoa ja käänsi viitosmutkaan liian jyrkästi sisään. Seurauksena kolari, joka päätti Hamiltonin kilpailun lyhyeen. Amatöörimäinen virhe, jollaista voisi kokemattomamman kuljettajan kohdalla katsoa vielä läpi sormien, mutta Hamiltonin kohdalla ei. Kun Russell taisteli ruutulipulle asti kolmossijasta, Hamilton työllisti tuomaristoa kieltäytymällä käynnistä lääkintäkeskuksessa ja ansaitsi siitä hyvästä vielä varoituksen.

McLaren

Valmistajien MM-sarjan nelossijasta taisteleva talli on ollut tällä kaudella lähestulkoon täysin Lando Norrisin varassa, ja kun nuori britti putosi Belgiassa lähtöruuturangaistuksen myötä ruudukossa alaspäin, ei tallista kesken sopimuskauden pois potkittavasta Daniel Ricciardosta ollut paikkaajaksi. Ricciardo romahti seitsemännestä ruudusta sijalle 15, Norris onnistui nousemaan 17. ruudusta vain viisi pykälää ylöspäin. Belgian GP oli vasta neljäs kisa tällä kaudella, kun molemmat McLaren-kuljettajat jäivät pistesijojen ulkopuolelle. Ja jos Ferrarille on helppo naureskella toistuvien taktisten kömmähdysten vuoksi, ei McLarenillakaan tainnut olla Belgiassa ihan kaikki kohdallaan, kun Norrisin kanssa käytiin tiimiradiossa keskustelua suunnitelmasta G!

Tuoreimmat aiheesta

F1