Koronaviruksen leviämisellä on yllättäviä voittajia. Epidemian seurauksena WC-paperi on muuttunut valkoiseksi kullaksi, joka viedään valmistajien käsistä.
Oikea ajoitus on tärkeää kaikessa liiketoiminnassa, mutta Marc Cooperilla ei ollut aavistustakaan, mihin kultasuoneen hän oli iskenyt perustaessaan paperinjalostusyrityksen Yhdysvaltain Mainen osavaltiossa Bangorin kaupungissa.
– Ihmiset ostavat niin paljon kuin ehdimme sitä valmistamaan, kertoo Tissue Plus -yrityksen perustaja Cooper.
Tissue Plus perustettiin kreivin aikaan juuri ennen koronaepidemian alkua. Yritys jalostaa suuret paperirullat valmiiksi tuotteiksi, kuten wc-paperiksi.
Uutiskanava CNN:n videolla Cooper kertoo sähköpostin ja puhelimen laulavan jatkuvasti, sillä monet etsivät kuumeisesti valkoista kultaa eli vessapaperia.
– Olen ollut paperiteollisuudessa kolmekymmentä vuotta, ja halusin löytää markkinaraon, jossa me itse valmistamme jokapäiväisiä kulutustarvikkeita.
"Sinulla on pitänyt olla kristallipallo"
Täydellinen markkinarako toden totta löytyi. Liiketoiminta on ollut täydessä vauhdissa vain vajaan kuukauden, ja se pyörittää 90 000 rullaa viikossa.
– Saan jatkuvasti sähköposteja, joissa ihmetellään "sinulla on pitänyt olla kristallipallo" tai "kuinka tiesit, että tämä tapahtuu?"
Tehdas pyörii seitsemänä päivänä viikossa, ja myös Cooper työskentelee täydellä höyryllä koko viikon.
– En olisi ikinä uskonut, että vessapaperi on kuumin tuote tällä planeetalla.
Videolla mies pudistelee epäuskoisesti päätään, sillä vessapaperin kysyntä ei ota laantuakseen, vaikka koronakriisin alkamisesti on jo yli kuukausi.
– Kysyntä on niin kovaa, ettei vessapaperi ehdi kaupan hyllyihin. Tiedän ettei tämä kestä ikuisesti. Teemme nyt parhaamme, jotta pysyisimme kysynnän perässä.
Lähde: CNN