Ilmailumuseoyhdistys aikoo kunnostaa koneen ja maalata sen Finnairin 1960-luvun väreihin.
Tukholman Arlandan lentokentällä vuodesta 1974 asti seissyt Caravelle III -matkustajakone saapui Ruotsista Naantalin satamaan perjantai-iltana. Ruotsissa kesän aikana purettu kone kuljetettiin neljällä erikoiskuljetusrekalla ensin Kapellskärin satamaan ja sieltä edelleen meriteitse Naantaliin. Matkustajakoneen luovutti yhdistykselle Ruotsin valtion merimuseo ja kuljetushistoriallinen museo (SMTM).
Kyseinen koneyksilö ei ole ollut suomalaisen lentoyhtiön palveluksessa, mutta se on samaa konetyyppiä, jolla Finnair aloitti suihkukoneaikakautensa 1960-luvun alussa. Finnairin edeltäjä Aero Oy lensi Caravelle III -koneilla vuoteen 1964 asti.
Vuonna 1964 Aero Oy myi kaikki neljä Caravelle III -koneettaan takaisin koneiden valmistajalle uusien Super Caravelle -koneiden osamaksuna. Yksi näistä neljästä myydystä Caravellesta on säilynyt tähän päivään asti. Kone päätyi Ranskan ilmavoimien käyttöön ja se on kokonaisena nähtävillä Musée Européen de L’Aviation De Chasse -museossa Ranskan Montelimarissa.
Kone pelastettiin romuttamiselta
Suomeen nyt saatu Caravelle III on valmistunut vuonna 1962. Kone on ollut lentoyhtiö SAS:n palveluksessa vuoteen 1974 asti, jonka jälkeen SAS luovutti sen museokäyttöön. Konetta ei koskaan museoitu ja se jäi odottamaan romuttamista.
— Ilmailumuseoyhdistykselle on ollut alusta alkaen selvää, että kone pitää saada pelastettua romutukselta, kertoo Ilmailumuseoyhdistyksen puheenjohtaja ja Caravelle-projektin johtaja Janne Salonen yhdistyksen tiedotteessa.
— On myös ainutlaatuinen mahdollisuus saada suihkumatkustajakone Suomeen, sillä aiemmissa tapauksista koneiden omistajat ovat pyytäneet koneistaan suuria summia. Nyt kustannuksiksi jäävät pääsääntöisesti vain Suomeen tuonti- kunnostus- ja näytteilleasettamiskulut, jotka voidaan jakaa usealle vuodelle.
Kone tullaan asettamaan näytteille Turun lentoaseman matkustajaterminaalin läheisyyteen ensi vuoden aikana.