Helsingin Punavuoresta löytyi Insinööritalon uudistustöiden yhteydessä lentokoneen potkuri, jollainen on ollut käytössä konetyypissä, joita on ollut Suomessa vain kaksi. Kummankin koneen viimeinen lento päättyi onnettomuuteen.
Harvemmin savupiipusta lentokoneen potkuria löytyy.
Helsingin Punavuoren Ratakadulla sijaitsevan, asuinkäyttöön muutettavan Insinööritalon uudistustöissä näin kuitenkin kävi.
Alvar Aallon suunnittelemaan ja vuonna 1951 valmistuneeseen Insinööritaloon haluttiin asentaa uutta tekniikkaa. Savuhormit ovat tähän yksi keino.
Rakennusmestari ohjeisti: "Tosta pitää siivota kanava puhtaaksi, roskat pois ja imurointi".
Ensimmäisenä vastassa oli tyhjiä olut- ja viinipulloja. Sitten eteen tupsahti lentokoneen potkuri.
Potkuri jätettiin hetkeksi omaan arvoonsa, mutta pian välähti, että tämä on varmaan jonkin ikäinen kapine.
Juttu jatkuu kuvan jälkeen.
Ilmailuklubin koneita
Lentokoneen potkurista otetut kuvat lähetettiin Suomen Ilmailumuseoon, jossa niitä alkoi tutkia museomekaanikko Antti Laukkanen.
Kuvien perusteella voidaan päätellä, että kyse on saksalaisesta Bücker Bü-131 Jungmann -urheilulentokoneen potkurista.
– On harvinaista, että potkuri löytyy tuollaisesta paikasta. Samoin tällaisen koneen potkurin löytyminen on harvinaista. Ilmavoimien koneiden osalta tilanne on toinen. Kalustoa on ollut niin paljon ja Suomessa on tehtykin potkureita, Laukkanen kertoo.
– Ilmavoimien käyttämistä potkureista on sittemmin tehty muun muassa koristeita, muistoesineitä ja seinäkelloja. Yksi on itsellänikin seinällä. Ilmavoimien mekaanikkona toiminut Isosetäni toi sen Moth-koneesta, joka oli mennyt nokilleen Viipurin Suur-Merijoella vuonna 1937, Laukkanen jatkaa.
Bücker Bü-131 Jungmann -koneita on ollut Suomessa vain kaksi.
– Niitä ostettiin Suomen Ilmailuklubille, josta myöhemmin muovautui Suomen Ilmailuliitto, Laukkanen sanoo.
Ensimmäinen hankittiin vuonna 1937. Kyseiselle yksilölle kävi köpelösti jo seuraavana kesänä Iitin Vuolenkoskella.
Suomen Ilmailuklubin jäsen teki syöksyjä Jungmannilla äitinsä omistaman huvilan yläpuolella, Helsingin Sanomat kirjoitti onnettomuudesta vuonna 1938. Lentäjä kuitenkin osui puun latvaan ja kone tippui rytisten alas.
Kone ”murskaantui sirpaleiksi” ja kuljettaja menehtyi välittömästi.
Koska kone ehti olla niin lyhyen aikaa käytössä, sen potkuria tuskin ehdittiin edes vaihtaa, Laukkanen arvioi. Näin ollen Insinööritalosta löytynyt potkuri tuskin on ollut tuossa koneessa kiinni. Löytynyt potkuri ei myöskään ollut se yksilö, joka oli merkattu koneen maahantuontiin liittyneisiin papereihin.
Talvisodan aikaan ilmavoimien huostassa
Toinen Bücker Bü-131 Jungmann -kone saapui Suomeen samana vuonna kuin ensimmäinen tuhoutui eli 1938.
– Tämä kone oli pakko-otettuna ilmavoimien käyttöön suunnilleen talvisodan läpi välirauhan kesään saakka.
Ilmavoimat tuskin piilottivat potkuria Insinööritaloon, sillä rakennus pystytettiin vasta vuonna 1951.
Potkureita kului entisaikoina aika paljon, Ilmailumuseon Laukkanen toteaa. Potkureita vaihdettiin joko kalenterijakson täyttymisen tai vaurioitumisen vuoksi.
Savupiipusta löytyneen potkurin sarjanumeroa ei mainita niissä dokumenteissa, jotka Jungmanneista on Suomessa säilynyt. Laukkanen pitää kuitenkin todennäköisenä, että savupiipusta löytynyt potkuri on ollut käytössä vuonna 1938 Suomeen saapuneessa koneessa.
– Miksi potkuri sitten on piilotettu savupiippuun? Sitä voi vain arvailla. Olisiko kenties ollut tarpeen säästää kalliin varaosan joutuminen kateisiin ja unohdettu sittemmin koko asia? Siihen vastausta tuskin löytyy, Laukkanen toteaa.
Onnettomuudet jatkuivat
Savupiipusta löytyneen potkurin todennäköisen käyttökoneen kohtalo oli samankaltainen kuin ensimmäiselläkin Suomessa ilmaa halkoneella Bücker Bü-131 Jungmannilla. Se nimittäin tuhoutui taitolennossa Helsingin Malmilla vuonna 1955.
Tällä kertaa uhreja oli kaksi, sillä sekä ohjaaja että matkustaja menehtyivät.
Helsingin Sanomien aikalaisuutisen perusteella Malmin kentältä alkanut lento päättyi syöksykierteeseen ja uhrien välittömään menehtymiseen.
Insinööritaloa uudistava asuntorakennuttaja Newil & Bau kertoo lahjoittavansa savupiipusta löytyneen potkurin Ilmailumuseolle.
– Tämä on historiallisesti sen verran kutkuttava löytö, ettei haluta lähteä tästä hyötymään, vaikka arvoakin voisi olla. Meidän mielestämme se kuuluu Ilmailumuseolle, Kasimir Baltzar Newil & Baulta sanoo.
Potkurikoneen löytöpaikka Insinööritalo on suojeltu. Talon rakennutti Suomalaisten Teknikkojen Seura, joka myi sen vuonna 1968. Vuotta aiemmin talon tiloissa äänitettiin muun muassa The Jimi Hendrix Experiencen esiintyminen. Varsinaisen Suomen-keikkansa rock-legenda soitti Kulttuuritalolla. Nyt toimistonakin toiminutta Insinööritaloa uudistetaan asuinkäyttöön.