Historiallinen Caravelle III -tyyppinen matkustajakone siivitti suomalaiset suihkukoneaikakauteen 1960-luvulla.
Tulevana kesänä tätä historiallista konetyyppiä voi ihailla Turun lentoaseman kupeessa, sillä ilmailumuseoyhdistys onnistui pelastamaan lähes 50 vuotta seisseen ja romutettavaksi menossa olleen Caravelle-tyyppisen koneen Ruotsista.
Viime vuoden elokuussa Suomeen tuotua matkustajakonetta on entisöity ja kunnostettu vapaaehtoisvoimin kuluneen talven ja kevään aikana. Kone sai pintaansa myös Finnairin juhlavuoden 1963 värityksen. Lisäksi kone sai tunnuksen OH-LEA "Sinilintu"
Ilmailumuseolle koneen saaminen Suomeen on ollut todella iso projekti niin taloudellisesti kuin toiminnallisestikin, sanoo Ilmailumuseoyhdistyksen puheenjohtaja Janne Salonen MTV Uutisille.
– Toisaalta myös ehkä koko ilmailumuseosektorille. Ensimmäinen suihkumatkustajakone nyt saatu Suomeen perinnekäyttöön.
Lue lisää: Historiallinen matkustajakone Caravelle III pelastettiin Suomeen – tältä massiivinen kuljetusoperaatio näytti
Kyseinen koneyksilö ei ole ollut Finnairin palveluksessa, mutta se on samaa konetyyppiä, jolla suomalaisyhtiö aloitti suihkukoneaikakautensa 1960-luvun alussa. Finnairin edeltäjä Aero Oy lensi Caravelle III -koneilla vuoteen 1964 asti.
Vuonna 1964 Aero Oy myi kaikki neljä Caravelle III -konettaan takaisin koneiden ranskalaiselle valmistajalle Sud Aviationille uusien Super Caravelle -koneiden osamaksuna.
"Yksi lienee Meksikossa vesipuistossa"
Finnairin laivastossa ollutta Caravellea on liki mahdotonta saada Suomeen.
– Finnairin koneista ei ollut mahdollista saada yhtään Suomeen, sanoi Caravelle-projektin tiedottaja Reino Myllymäki MTV Uutisille elokuussa.
– Näistä varhaisista koneista yksi on ranskalaisessa ilmailumuseossa eikä se sieltä Suomeen koskaan tule. Näistä myöhemmistä Super Caravelle -koneista yksi lienee Meksikossa vesipuistossa.
Lue myös: Historiallinen kiinalaiskone teki neitsytlentonsa – "Pääsimme eroon 800 miljoonan paidan nöyryytyksestä"
Ranskalaisessa ilmailumuseossa oleva kone päätyi aikoinaan Ranskan ilmavoimille tiedustelukäyttöön ja se on kokonaisena nähtävillä Musée Européen de L’Aviation De Chasse -museossa Ranskan Montelimarissa.
Turun lentoaseman kupeeseen nyt sijoitettu Caravelle valmistui vuonna 1962 ja se oli lentoyhtiö SAS:n palveluksessa aina vuoteen 1974 asti.
Poistuttuaan käytöstä kone jäi Arlandan lentokentälle Tukholmaan odottamaan ilmailumuseoon sijoittamista, mutta museota ei koskaan perustettu ja kone jäi lopulta odottamaan romutusta, kerrotaan Caravelle-projektin sivuilla.
Kone esitellään yleisölle kesäkuussa Turussa järjestettävän lentonäytöksen yhteydessä, jolloin historiallista konetta pääsee katsomaan myös sisäpuolelta.
Kone kuljetettiin Ruotsista Suomeen viime syksynä. Katso alla olevalta videolta, miltä massiivinen kuljetusoperaatio näytti.
4:00