USU: Yli puolet suomalaisista muuttanut ostoskorinsa sisältöä ruoan hinnan vuoksi

Ruokaa ja rahaa.
All Over Press
Julkaistu 12.07.2022 05:16

MTV UUTISET – STT

Enemmistö eli 56 prosenttia suomalaisista on muuttanut ostokäyttäytymistään ruoan hinnan nousun vuoksi, ilmenee Uutissuomalaisen teettämästä kyselystä.

Kyselyyn vastanneista 22 prosenttia on lisännyt tarjoustuotteiden ostamista ja 21 prosenttia on ostanut entistä halvempia vaihtoehtoja. Seitsemän prosenttia vastaajista on vähentänyt ruoan ostamista, ja neljä prosenttia on muuttanut ruokavaliotaan taloudellisista syistä. Kaksi prosenttia vastaajista puolestaan on keskittänyt ostoksensa toiseen kauppaan.

Kyselyn mukaan ikäryhmittäin tarkasteltuna nuorten ja alle keski-ikäisten ostokäyttäytyminen on muuttunut eniten ruoan kallistuttua.

Tietoykkösen toteuttamaan kyselyyn vastasi tuhat ihmistä 14.–22. kesäkuuta. Tulosten virhemarginaali on 3,1 prosenttiyksikköä suuntaansa.

4:11img

Ruoan hinta kallistuu tänä vuonna reippaasti – maatilayrittäjä yrittää pärjätä epävarmoilla markkinoilla.

Tuoreimmat aiheesta

Ruoka