Uudella automallilla voi olla takanaan parikin miljoonaa testikilometriä ennen ensi-iltaa – näin valmistajat pitävät salaisuudet salaisuuksina loppuun asti

Autovalmistajat testaavat vielä julkistamattomia automallejaan yleisillä teillä muun liikenteen seassa, joten uutuuksien suojeleminen uteliailta silmäpareilta on ensiarvoisen tärkeää. Tästä syystä liikenteessä voi bongata räikeisiin naamiointikuoseihin puettuja autoja.

Jotta valmistajat voivat varmistua siitä, että tulevat automallit toimivat luotettavasti niin kovassa pakkasessa kuin paahtavassa kuumuudessakin, tarvitsee niillä ajaa autenttisissa ympäristöissä. Auton lopullista ulkomuotoa ei kuitenkaan haluta paljastaa ennenaikaisesti, joten yleinen käytäntö onkin autojen naamioiminen testivaiheessa.

Skoda on kertonut, miten se pyrkii suojelemaan uutuusmallejaan muun muassa valokuvaajilta sekä muilta uteliailta sivullisilta. Prototyypeillä saatetaan ajaa yhteensä parikin miljoonaa testikilometriä ennen kuin auto esitellään yleisölle, joten ne teipataan perusteellisesti ihmisten harhauttamiseksi.

Optista harhaa luova naamiokuviointi estää uuden automallin muotoilun ja yksityiskohtien paljastumisen ja päätymisen julkisuuteen ennenaikaisesti.

Ei niin helppoa kuin luulisi

Prototyyppiauton naamioiminen ei ole aivan yksinkertaista, sillä kuosin on tehtävä autosta tunnistamaton, mutta koska sillä ajetaan yleisilläkin teillä, on naamioinnin toteutuksessa otettava huomioon myös autoja koskevat määräykset ja asetukset.

Naamioiduissa testiautoissa pitää olla vilkut ja jarruvalot aivan normaalisti. Lisäksi niissä on nippu tunnistimia, joiden toimintaa naamiointi ei saa haitata.

Skodan autojen suunnittelusta vastaavan Florian Weymarin mukaan naamioinnissa on muistettava myös työtehtävät, joita testikuljettajat ja suunnitteluinsinöörit joutuvat testiajojen yhteydessä tekemään.

– Naamiointi ei esimerkiksi saa vaikuttaa moottorin ja sisätilan ilmanottoon, eikä ilmasuuttimia saa peittää. Näin varmistetaan, että mittaustulokset kertovat totuuden sarjatuotantoautoa varten. Sisätilojen osalta on myös ehdottoman tärkeää, että kuljettaja näkee mittarit ja hallintalaitteet kaikissa tilanteissa, Weymar toteaa.

Jännityksen säilyttävä ensiesittelyyn asti

Naamioiduissa autoissa ei ole valmistajan logoja tai muitakaan tunnuksia, mutta tämä ei kuitenkaan estä harjaantuneita autospottaajia pääsemästä perille siitä, minkä valmistajan uutuudesta on kyse.

Autospottaajien näkökulmasta mielenkiintoisimpia havaittavia muotoja ovat pintojen muodot ja korin yksityiskohdat kuten ajovaloyksiköiden muoto, jäähdyttimen säleikkö ja auton perä. Juuri siksi nämä kohdat ovat erityisen huolellisesti naamioituja tai jopa väliaikaisilla lisäosilla peitettyjä.

Myös naamiointikuosin kuviointia käytetään verhoamaan korin muotoja ja linjoja, ja jopa sivulasit voivat olla osittain naamioituja kätkemään todellinen sivuikkunalinja.

Sisätilaratkaisujen paljastuminen pyritään estämään ihan yhtä säntillisesti kuin ulkomuotojenkin. Varsin lähellä lopullista sarjatuotantomallia olevat sisätilat on suojattava kameroilta, sillä testiautot joudutaan usein pysäköimään taivasalle, esimerkiksi huoltoasemalle pysähdyttäessä.

Naamioitujen autojen sisätilat saattavat myös olla täynnä esimerkiksi johtoja ja erilaisia testauslaitteita, jotka voisivat heikentää kokonaisvaikutelmaa.

– Vaikka autovalmistajat antavat ajoittain tarkoituksellisesti luonnoskuvia lehdistölle pian lanseerattavista malleistaan, ei täysin keskeneräisten autojen näyttäminen avoimesti ilman naamiointia olisi kovinkaan järkevää, Kia Motors Europen viestinnästä vastaava Panu Väinämö kertoi pari vuotta sitten Kian tiedotteessa.

Testiautojen sisätilojen materiaalit ja ratkaisut kätketään peitekankaalla, mustalla fleecellä, jolla piilotetaan kojelauta, mittaristo, tietoviihdejärjestelmä, hallintalaitteet ja ilmasuuttimet. Peitekankaat on helppo poistaa ennen testiajon jatkamista.

Lähteet: Skoda, Kia

Lue myös:

    Uusimmat