Teslan Cybertruckilla ei asiaa Euroopan tieliikenteeseen? "Tehtävä merkittäviä rakenteellisia muutoksia"

Cybertruckiin olisi tehtävä isoja muutoksia, jotta se mahtuisi EU:n asettamiin turvallisuusstandardeihin.

Teslan Cybertruck-avolava on jo voittanut suuren yleisön puolelleen. Autoniilot kuolaavat alleen, sci-fi-nörttien nystyrät hyrräävät, mutta silti yhtä huutaa. Toimitusjohtaja Elon Muskin lempilapsi olisi nimittäin Euroopassa laiton ajoneuvo – ainakin toistaiseksi.

Tästä pitävät huolen EU:n komission säätämät erittäin tiukat turvamääräykset ja testiohjelmat, jotka esimerkiksi edellyttävät entistä tehokkaampia jalankulkijoita ja pyöräilijöitä varten kehitettyjä turvajärjestelmiä.

On tietysti täysin mahdollista, että puutteet on korjattu siihen mennessä kun Teslan yltiöfuturistinen avolava ennättää kaupalliseen levitykseen joskus vuosien 2021 ja 2022 tienoilla.

Erikoinen ulkonäkö on Cybertruckin valtti

Avolavan kulmikkaaseen, metalliarkkua muistuttavaan koriin olisi kumminkin tehtävä merkittäviä muutoksia, jotta se täyttäisi nykymääräykset. Ristiriita piilee siinä, että juuri nämä Blade Runner -henkiset raskaan sarjan ominaisuudet ovat vedonneet suuren yleisön mielenkiintoon.

Esimerkiksi alkuperäisen Blade Runner -elokuvan taiteellisena johtajana toiminut Syd Mead totesi Teslan avolavan muotoilun ”henkeä salpaavaksi”.

Makuasioista ei passaa kiistellä, mutta pientä laittoa panssariautomainen julkisivu epäilemättä kaipaisi. Materiaalivalintojakin olisi ehkä pohdittava uudemman kerran, arvostettu talouslehti Forbes arvioi.

Toinen mahdollisuus on, että Musk rajoittaa teräkseen bodatun kyberlavansa jakelun yksinomaan Yhdysvaltoihin. Maa ei ole nimittäin ole kaikkien mallien turvavalmiuksien osalta kovinkaan turhan tarkka.

Poikkeaa eurooppalaisesta turvallisuusajattelusta

Ajoneuvoille asetettavien eurooppalaisten turvastandardien ekspertti Stefan Teller pitää selvänä, että avolavaan olisi tehtävä ”merkittäviä rakenteellisia muutoksia”, jotta se täyttäisi eurooppalaiset turvamääräykset.

Nyt auton rakenne poikkeaa merkittävästi ”eurooppalaisesta turvallisuusajattelusta”.

Tellerin mukaan EU edellyttää ajoneuvoihin erityisiä jalankulkijoille suunniteltuja törmäysvyöhykkeitä.

– Puskurin ja konepellin tulee jalankulkijoita suojatakseen joustaa ja absorboida törmäysenergiaa, saksalaisen Automobilwochen haastattelema Teller kertoi.

Näitä edellytyksiä panssaroitu avolava ei täytä.

Liian vähän suojaa jalankulkijoille ja pyöräilijöille?

Lisäksi jalankulkijoita koskevat turvamääräykset kiristyvät Euroopassa koko ajan. Helmikuussa Euroopan parlamentissa äänestettiin ajoneuvojen uusista turvastandardeista.

Autoihin edellytetään jalankulkijoihin ja pyöräilijöihin reagoivia turvajärjestelmiä. Lainlaatijat äänestivät myös uusiin autoihin vuodesta 2022 lähtien asennetavien nopeusrajoittimien puolesta.

Kannatusta saivat niin ikään ajoneuvoihin asennettavat mustat laatikot, joista voisi tarvittaessa ammentaa ajoneuvon onnettomuutta edeltäneen ajohistorian.

Avolavaan kyettäisiin epäilemättä asentamaan kevyeen liikenteeseen reagoivat turvajärjestelmät. Vastaavia järjestelmiä on jo asennettu muihin Teslan valmistamiin ajoneuvoihin.

Sen sijaan rakenteellisten muutosten toteuttaminen vaatisi enemmän aikaa ja runsaasti kahvia.

Tesla on Muskin mukaan jo ottanut vastaan yli 200 000 avolavan ennakkotilausta. Hän ei kuitenkaan ole esittänyt, kuinka tilaukset jakautuvat maailmanlaajuisesti.

Tämä kertoisi samalla Euroopan osuuden tilauskannasta.

Lue myös:

    Uusimmat