Hollantilaisfirman sähköautoon voi ladata energiaa taivaalta jopa 11 000 kilometrin edestä vuosittain. Jo aiemmin nähtiin, miltä Valmet Automotiven uuden "käyntikortin" prototyyppi näyttää, mutta valmis tuotantoversio on nähtävissä artikkelin yläpuolella olevalla videolla.
Hollantilainen startup Lightyear on jalostanut kohutusta aurinkohybridistään lopullisen sarjatuotantoversion. Auton nimeäkin on päivitetty juhlan kunniaksi.
Lightyear 1 on nyt paljon puhuvasti Lightyear 0. Sähkön ja aurinkoenergian kuljettama kumouksellinen kulkupeli lienee ensimmäinen sarjatuotantoon yltävä aurinkokennoauto maailmassa, aiheesta uutisoiva InsideEV's aprikoi.
Ja mikä suomalaisen autoteollisuuden kannalta parasta, autoa aletaan koota Uudenkaupungin autotehtaalla ensi syksynä.
Lue myös: Valmet Automotive irtisanoo yli 300 työntekijää ja lomauttaa lähes 700 – syynä tuotantomäärien vähentyminen
Aurinko antaa lisäpotkua
Lightyearille luvataan toimintamatkaa mukavat 625 kilometriä (WLTP) yhdellä latauksella. Ja mikä ettei, 1 575 kiloa painavan auton ilmanvastuskerroin on vain 0,19.
Lisäpotkua tarjoavat auton kattopintaan viiden neliömetrin alalle asennetut aurinkokennot. Ihanneoloissa ne lisäävät toimintamatkaa 70 kilometrillä päivässä.
Paneelit kun lataavat suoraan auringosta myös auton ollessa liikkeessä. Periaatteessa ekstraa voi siis koitua jopa 11 000 kilometriä vuodessa, kunhan paistetta riittää päivät pitkät.
Melko epätodennäköinen vaihtoehto – ainakin Suomen kesässä. Energiapihin menopelin kulutukseksi kerrotaan 10 kWh sataa kilometriä kohden.
Ulkoisia muutoksia
Sarjatuotantoversion ulkoinen olemus on kokenut konseptivaiheen jälkeen useita muutoksia. Pisaranmuotoisen auton puskurit muotoiltiin lopullista versiota varten uusiksi.
Keulan ajovalot on vedetty viiruun asentoon. Ajovalojen välisessä vyöhykkeessä komeilee valaistu Lightyearin logo.
Lue myös: Suomessa valmistettavan Sono Sionin hinta ei huimaa päätä – näin pitkälle pääsee pelkällä aurinkoenergialla
Peräkontin leveydeltä kulkevien takavalojen profiili on nyt kaareva, mikä antaa autolle ilmavan vaikutelman.
Niin ikään ovenkahvoja on rukattu. Sivukamerat on siirretty auton ovista etupuskuriin. Takapyörien aerodynaaminen kate tuo mieleen GM:n legendaarisen EV1:n vastaavan ratkaisun.
Auton mittasuhteissa huomio kiinnittyy poikkeuksellisen lyhyeen keulaan ja vastaavasti voimakkaasti laskevaan, boat tail-tyyppiseen perään. Tämä vaikuttaa osaltaan auton aerodynaamisiin ominaisuuksiin.
Ajokin kevyt kori valmistetaan kierrätetyistä hiilikuitumateriaaleista.
Varsin futurististen sisuksien verhoilussa on hyödynnetty esimerkiksi kierrätyspulloista jalostettua materiaalia. Sisustuksen puukoristeet on valmistettu uusiutuvasta rottinkipalmusta.
Pelkistettyä kojelautaa hallitsee uusi hillitty hipaisunäyttö. Keskikonsoliin on keskitetty myös käsinkosketeltavia hallintanamikoita.
Luvassa myös halpismalli
Auton latausominaisuudet kestävät hyvinkin vertailun. Lightyearin 60 kWh:n akkupaketti imee pikalatauspisteellä 520 kilometriä tunnissa, tavallisella latauspisteellä 200 kilometriä tunnissa kotilatauksessa 32 kilometriä tuntia kohden.
Aurinkokennoista akkupaketti saa maksimissaan 10 kilometrin lisäannoksen tuntia kohden. Lightyear on jo avannut tilauskirjansa.
Hinnat alkavat 250 000 eurosta, joten ihan jokapojan kärrystä ei ole kysymys. Auringon ystäviä kenties lohduttaa, että yhtiö lupailee 30 000 euron hintaista koko kansan aurinkokennoautoa vuodelle 2025.