Formula ykkösten Euroopan GP:n uusi näyttämö Azerbaidzhanin pääkaupungin Bakun kaduilla on herättänyt kuskien keskuudessa huolenaiheita.
Bakun rata on F1-sarjan historian nopein katurata pitkien suoriensa ansiosta. Nopeuksien kohotessa ahtaat osuudet tulevat entistä vaarallisemmiksi.
MAINOS
Euroopan GP MTV Totalilla
Perjantai: Vapaat harjoitukset klo 11.55 ja 15.55
Lauantai: Harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55
Sunnuntai: Euroopan GP klo 15.55Kaikki F1-ajojaksot suorana MTV Maxilla ja Katsomossa!
Yksi ennakkoon huolta aiheuttaneista kohdista on varikon sisääntulossa, jossa pitkältä pääsuoralta tullaan shikaanin kautta varikkosuoralle. Kisassa shikaani on pystyttävä painamaan mahdollisimman kovalla vauhdilla, koska varikon nopeusrajoitus alkaa vasta sata metriä sen jälkeen.
– Varikkosuoran alussa ei haluta nähdä kolareita ja uskon, että siitä tulee keskustelua perjantaina, toteaa Sauberin Marcus Ericsson Motorsport.comille.
– Siinä pitää jarruttaa ja kääntää ja sitten mennä nopeasti oikealle ja vasemmalle, minkä jälkeen pitää taas jarruttaa nopeusrajoitusta varten.
– Jos se jää tuollaiseksi, se ei minua haittaa, mutta se voi johtaa isoihin onnettomuuksiin enkä ole varma, että haluammeko sitä, Ericsson jatkaa.
Red Bullin Daniel Ricciardo pitää varikon sisääntuloporttia hyvänä paikkana voittaa aikaa kilpailijoihin nähden. Hän kuitenkin kantoi F1-pelin kommenttiraidalla huolta radan kahdeksannesta mutkasta.
– Tämä on supertiukka. Toivottavasti se en ole minä, mutta joku ajaa tuossa seinään, Ricciardo ennustaa.