Taksien kilpailua vapauttava laki tuo kuluttajalle mahdollisuuden kilpailuttaa kyytinsä, mutta hintojen selvittäminen voi vaatia vaivannäköä. Uusi laki tulee voimaan heinäkuussa.
Lue myös!
Taksin voi tilata jatkossa ehkä kymmenillä eri tavoilla – "Asiakkaan vastuu kasvaa"
Vertailu edellyttää, että alueelta löytyy vaihtoehtoja ja matkalaisella on aikaa ja osaamista hintatietojen etsimiseen.
Uudistus onkin herättänyt huolta siitä, kuinka hankalaksi hintojen selvittäminen käytännössä käy.
Hinnan määräytyminen kerrottava aina asiakkaalle ennen matkaa
Neuvotteleva virkamies Elina Immonen liikenne- ja viestintäministeriöstä topputtelee epäilyksiä ja painottaa, että hinta tai hinnan määräytymisen perusteet on aina kerrottava asiakkaalle ennen matkaa tai tilauksen vahvistamista.
Tämä riippumatta siitä, tilataanko taksia puhelimitse, sovelluksella vai suoraan kadulta.
– Välillä puhutaan, että (lain tultua voimaan) on sitten ihan villi länsi. Mutta hinta on tosiaan kerrottava, se ei voi olla ihan mikä tahansa yllätys.
Tietoa saa monesta kanavasta
Tietoa hinnoista saa monista kanavista. Kadulta taksia nappaava löytää hinnan auton ulkopuolelta. Matkustajan ei siis tarvitse koputella taksien ikkunoihin hintoja tiedustellakseen.
Taksiyrityksillä on myös velvoite ilmoittaa hintatiedot verkkosivuillaan, joskaan yksin tätä tarkoitusta varten nettisivuja ei tarvitse perustaa.
Jos taksiyhtiöitä on alueella useita, verkkosivujen läpikäyminen saattaa kuitenkin olla työlästä.
Immonen huomauttaa, että kootusti tietoja saattaa tällöin löytyä helpommin välityskeskusten sivuilta.
Juttu jatkuu videon jälkeen.
1:58
Taksiliitto suosittaa Googlea
Saman vinkin antaa Suomen Taksiliiton toinen puheenjohtaja Markku Ylikulju, joka ylipäätään ohjaisi vertailua tekevän asiakkaan ensimmäisenä Googlen ääreen.
Hän kuitenkin huomauttaa, etteivät välityskeskuksetkaan välttämättä tarjoa täyttä yleiskuvaa vaihtoehdoista.
– Niitä on isoissa kaupungeissa useita. Ja sekin on vielä auki, miten paljon niitä tulevaisuudessa tulee olemaan.
Avoimia kysymyksiä
Taksilain aiheuttamat muutokset käytäntöihin ovat osin vielä epäselvät.
Ylikulju mainitsee esimerkkinä välityskeskusten roolin silloin, kun taksiyhtiöt tarjoaisivat erilaisia hintoja.
Keskuksilla on velvollisuus kertoa kyydin hinta. Epäselvyyttä on kuitenkin siitä, saadaanko asiakas ohjattua juuri halvimman tarjoajan luokse.
Ylikulju uskoo asiaan saatavan selvyyttä lähiaikoina, kun välitysfirmat avaavat uusia käytäntöjään. Yksi vaihtoehto voisi olla maksimihinnan ilmoittaminen.
– Minulla on se käsitys, että välitysyhtiöt pyrkivät tekemään niin, että pystyvät aina sanomaan enimmäishinnan, Ylikulju sanoo.
"Ettei tule ikäviä yllätyksiä"
Myös taksiluvista pian vastaavan Trafin osastopäällikkö Kimmo Pylväs pitää tärkeänä erityisesti sitä, ettei hinta osoittaudu ainakaan odotettua korkeammaksi.
Katso myös!
Taksin voi tilata jatkossa ehkä kymmenillä eri tavoilla – "Asiakkaan vastuu kasvaa"
– Jotenkin se on järjestettävä niin, että asiakkaalla on tiedossa, mitä tilaa. Ettei tule ikäviä yllätyksiä – että pihaan tulee todella kallis taksi, mitä ei olettanut.
Ylikulju arvelee kaikkiaan, että uuteen tilanteeseen joudutaan vielä totuttelemaan.
– Tämä on kuitenkin suurin yksittäinen suomalaista taksia koskeva lakimuutos, mitä on koskaan ollut.
Osa ilmoittanut uusista hinnoista
Osa taksiyhtiöistä on kertonut uusista hinnoistaan verkkosivuillaan, mutta joidenkin osalta tietoja vasta odotellaan.
Ylikulju uskoo, että näistäkin kuullaan tarkemmin lähiaikoina. Hänen arvelee hintojen liikkuvan nyt moneen suuntaan.
– Uskoisin, että isoissa kaupungeissa saattaa laskea tässä vaiheessa, mutta joillakin alueilla suunta voi olla toinenkin.
Suuria korotuksia Ylikulju ei ennakoi.