Uusitut säännöt sotkevat pakkaa F1-voittotaistelussa: ”Ehkä se on Red Bullin pelastus”

7.10181725
Red Bull haastaa Mercedekset ja Ferrarit viimeistään sunnuntain kisassa.xpbimages.com
Julkaistu 12.04.2019 17:30
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Red Bullin paikka kahden kärkitiimin takana ei tarkoita, etteikö tallista ole taistelemaan viikonlopun Kiinan GP:n voitosta, huomauttaa C Moren F1-asiantuntija Ossi Oikarinen. Itse asiassa uudet säännöt antavat sille paremman mahdollisuuden kisapäivinä kuin aika-ajoissa.

LUE MYÖS: Ovatko Ferrarin ongelmat kerrottua syvemmällä? Vikaa on myös Kimi Räikkösen tiimissä – ”Kuulostaa vähän selittelyltä”

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Kiinan GP suorana 12.-14.4.
La: 3. harjoitukset klo 05.55, aika-ajot klo 08.55, ennakkotunnelmat klo 08.00
Su: Kiinan GP klo 09.10, ennakkotunnelmat klo 08.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa!

Max Verstappen oli Red Bullilla tiukasti Mercedeksen Valtteri Bottaksen ja Ferrarin Sebastian Vettelin selustassa jäätyään vain kaksi kymmenystä Kiinan GP:n perjantaiharjoitusten tuloslistalla.

Aika-ajoissa Red Bullilta – lähinnä Verstappenilta tallikaveri Pierre Gaslyn opetellessa yhä uuden autonsa metkuja – voi odottaa vain hetkellistä kiusantekoa. Oikarinen kuitenkin toteaa, ettei tilanne vaadi kärkikuskeilta isoakaan virhettä muuttuakseen.

– Verstappen ajoi hyvin ja hän pystyy sekoittamaan kärkiporukkaa. Hän pystyy lyömään siihen kärkinelikkoon, jos joku näistä kärkikuljettajista tekee virheen, Oikarinen sanoi perjantain MTV Uutiset Livessä.

Treeneissä epäonnistumisen teki tällä kertaa Mercedeksen Lewis Hamilton yhdellä pitkäksi menneellä jarrutuksella. Erot ovat nyt todella pieniä.

Aika-ajon merkitys pienentynyt

Vaikka Red Bull on viime vuosina hyytynyt aika-ajojen edetessä, kun muut ovat pystyneet nostamaan tasoaan, mutta sunnuntain kisavauhti on puolestaan ollut monesti sitäkin parempaa.

– Ehkä Red Bullin pelastus on tämän vuoden säännöt. Tälle vuodelle kun on laitettu suuremmat takasiivet autoihin, ja DRS:n – siis avattavan takasiiven vaikutus on suurempi kuin viime kaudella, se ehkä pelastaa Red Bullin asetelmaa, Oikarinen arvioi.

– Aika-ajon merkitys ei ole enää niin suuri kuin se oli esimerkiksi viime vuonna, ja ohittaminen on mahdollista. Ja kaikki muistavat kuitenkin Australian GP:n: siellähän Verstappen meni Vettelistä ohi ihan helponnäköisesti. Suoralla ihan selkeä ohitus eikä tarvinnut oikeastaan edes yliyrittää.

– Jos muilla kärkitalleilla, puhutaan nyt Ferrarista ja Mercedeksestä, on yhtään ongelmia renkaiden kanssa kisassa, niin siinä on se Red Bullin iskunpaikka. Kisassa voidaan kuitenkin Red Bullilla menestyä erittäin hyvin. Kannattaa muistaa, mikä auto voitti viime vuonna tämän kisan, Oikarinen heitti.

Vuosi sitten Red Bullin silloinen kuski Daniel Ricciardo hyötyi merkittävästi virtuaalisen turva-auton hidastettua liikennettä. Tämä söi Valtteri Bottakselta ja Ferrarin Kimi Räikköseltä mahdollisuuden voittoon.

Tuoreimmat aiheesta

F1