F1-kauden avaavan turva-auton todennäköisyys mutkistaa taktisia vaihtoehtoja sunnuntaiaamun Australian GP:ssä.
MAINOS
Australian F1-viikonloppu C Morella!
Sunnuntai: Australian GP klo 07.55, ennakkotunnelmat klo 06.30!
Kaikki F1-ajojaksot suorana C More Maxilla ja C More -suoratoistopalvelussa!
Kisaan startataan kello 8 Suomen aikaa mielenkiintoisista asetelmista, kun Mercedeksen Lewis Hamilton ja Ferrarin Sebastian Vettel ovat rinnakkain eturivissä ja heidän suomalaiset tallikaverinsa Valtteri Bottas ja Kimi Räikkönen toisessa.
C Moren tekninen F1-asiantuntija Ossi Oikarinen tiivistää kisan lähtökohdat kolmeen pääpointtiin.
Kohta 1: Ferrari entistä isompi uhka Mercedekselle
Lauantain aika-ajojen tärkein havainto oli Ferrarin parantunut vauhti suhteessa Mercedekseen. Vuosi sitten Vettel jäi Hamiltonin aika-ajovauhdista yli 0,8 sekuntia, mutta nyt ero oli kutistunut reiluun kahteen ja puoleen kymmenykseen.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Perjantain harjoitusten pitkät vedot näyttivät pieniä merkkejä siitä, että Mercedes olisi löytänyt Ferrariin nähden hyvän kisavauhdin. Myös Valtteri Bottas ennakoi tätä asiaa C Moren haastattelussa, mutta viime kaudella asetelma ei ollut tämän suuntainen.
– Viime vuonna Mercedes oli aina vahvempi aika-ajoissa kuin kilpailussa. Vettel on nyt pari kymmenystä perässä Hamiltonia ja se lupaa Ferrarille hyvää huomiseen kisaan siinä mielessä, että Mercedes on perinteisesti ollut vähän rankempi renkaille kuin Ferrari. Siihen nojaten Ferrarilla voi kuitenkin olla ihan hyvät mahdollisuudet pärjätä, Oikarinen arvioi.
Kohta 2: Turva-auto sotkee taktisia suunnitelmia
Melbournessa on lähes toistuvasti nähty turva-auto radalla jossain vaiheessa kisaa. Näin on käynyt kahdeksassa edellisestä kymmenestä osakilpailusta. Viime vuonna Fernando Alonson ulosajo keskeytti kisan 18 kierroksen kohdalla, jolloin Mercedeksen kärkikaksikko oli jo kertaalleen käynyt renkaidenvaihdossa.
Tänä vuonna rengasvalmistaja Pirelli on tuonut Australiaan astetta kolme pehmeintä rengasseosta, kun taas viime vuonna kumit olivat astetta kovempia. Nyt kärkikymmenikkö lähtee kisaan ultrapehmeillä renkailla, mikä avaa tilaisuuden kahden tai jopa yhden pysähdyksen taktiikalle.
– Jos mennään ilman turva-autoa, niin kärkiporukka lähtee ultrasofteilla liikenteeseen ja sen jälkeen mennään parikymmentä kierrosta – ehkä vähän vähemmänkin – ja sen jälkeen vaihdetaan superpehmeät alle ja ajetaan kisan loppuun, Oikarinen laskelmoi.
– Jos taas lasketaan turva-auton varaan, voidaan laskea taktiikka kahdelle ultrapehmeän ja yhden superpehmeän rengassarjan kisalle, hän jatkaa.
Kärkikympin takana kuskit saavat valita renkaansa vapaasti, joten esimerkiksi Renault’n Nico Hülkenberg saattaa yrittää startata viikonlopun renkaista kovimmalla sarjalla eli pehmeillä renkailla ja vaihtaa kisan lopussa ultrapehmeisiin.
Esimerkiksi Ferrari ei edes kokeillut pehmeitä renkaita perjantain harjoituksissa, joten ne ovat lähtökohtaisesti poissa kärkitallien laskelmista.
Kohta 3: Red Bullin paketti ei ole kunnossa
Viime vuonna Ferrarin ohi MM-sarjan toiseksi noussut Red Bull on ollut niin testikaudella kuin ensimmäisenkin kisaviikonlopun aikana yllättävän vaisu ja väritön. Auto ei näyttänyt Barcelonan testeissä siltä, että sen olisi suunnitellut F1:n innovatiivisin tiimi eikä Melbournessa siitä ole saatu toistaiseksi mitään irti vauhdinkaan puolesta.
Red Bull on toki ollut harjoitusten kolmanneksi nopein tiimi, mutta Daniel Ricciardon lauantain harjoitusten ulosajo ja Max Verstappenin perjantain ongelmat jättivät tiimin puoli sekuntia omalla kierroksellaan epäonnistuneesta Kimi Räikkösestä. Verstappen lähtee kisaan sijalta viisi ja Ricciardo paikalta kymmenen.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Tällä hetkellä mikään ei viittaa siihen, että Red Bull taistelisi palkintosijoista Mercedeksen ja Ferrarien kanssa.
– Red Bullin paketti ei ole koossa. He jäivät aika-ajoissa 1,2 sekuntia, mutta siinä pitää muistaa kaksi asiaa: Verstappen ei oikein ikinä ollut menossa tämän päivän aikana. Hänen harjoituksensa olivat hyvin hajanaiset eikä hän saanut autosta oikein parasta irti, Oikarinen muistuttaa.
– Lisäksi se, että Ricciardo laittoi autonsa seinään ei antanut oikein parasta vauhtia. Luulen, että Red Bullin vauhti on pikkaisen parempi kuin aika-ajoissa, mutta ei se vielä ole riittävän hyvä. He ovat kuitenkin vielä aika kaukana kahdesta kärkitallista.