Valtakunnallisen Rikosuhripäivystyksen (RIKU) asiakasmäärä on noussut uusiin ennätyslukemiin, kertoo Uutissuomalainen.
Asiakasmäärä on lehden mukaan noussut muutamassa vuodessa 2600:sta noin 4700:aan.
Asiakasmäärä on noussut vuosi vuodelta. Esimerkiksi vuonna 2010 tukisuhteita oli 1 380.
Merkittävästi kasvanut asiakasryhmä on ihmiskaupparikosten uhrit.
Erityisen kovaa kasvua on Uutissuomalaisen mukaan RIKUn chat-palvelussa. Kun vuonna 2015 chatissa käytiin noin 560 keskustelua, viime vuonna luku oli yli 3 000.
Asiakkaiden määrän kasvu on Åbergin mukaan seurausta valtion satsauksista rikosuhrityöhön. Rikosuhripäivystys on pystynyt lisäämään henkilökuntaansa sekä esimerkiksi markkinointia.
Osa valtion rahoituksesta kerätään runsaan vuoden voimassa olleella rikosuhrimaksulla, joka peritään rikokseen tuomituilta.
Rikosuhripäivystys aloitti toimintansa vuonna 1994. Sitä ylläpitävät Suomen Punainen Risti, Ensi- ja turvakotien liitto, Suomen Mielenterveysseura, Mannerheimin Lastensuojeluliitto, Suomen Setlementtiliitto ja Kirkkohallitus.
Toimintaa koordinoi valtakunnallisesti Suomen Mielenterveysseura.