Uutta tietoa Etiopian ja Indonesian turmakoneista: Molemmista puuttui turvallisuutta parantavia lisämaksullisia osia

Etiopian ja Indonesian surullisen kuuluisat Boeing 737 Max 8 -lentokoneista puuttui kaksi, lisämaksullista turvallisuuslisäosaa, kertoo New York Times. Julkaisun mukaan lisäosat auttavat muun muassa lentäjiä havaitsemaan korkeusohjainjärjestelmän virheelliset lukemat.

Boeing ja muut lentokonevalmistajat laskuttavat standardikoneiden lisäosista sievoisia summia. Jossain tapauksissa lisäosat vaikuttavat koneiden yleiseen viihtyvyyteen näkyen ja tuntuen konkreettisesti parempina istuimina tai valaistuksena.

Toiset lisäosat ovat puolestaan perustavammanlaatuisimpia; ne vaikuttavat muun muassa koneiden navigointi- ja turvallisuuslaitteistoon.

Useat lentoyhtiöt, erityisesti niin sanotut halpalentoyhtiöt, ovat valinneet olla ostamatta tyyriitä lisäosia, sillä viranomaiset eivät niitä myöskään vaadi. 

Kahden tuhoisan lento-onnettomuuden jälkeen lentokonevalmistaja Boeing aikoo kuitenkin lisätä koneiden turvallisuuteen vaikuttavat lisäosat vakiovarusteiksi, NYT kertoo. 

Molemmat onnettomuudet tapahtuivat pian nousun jälkeen

Vielä on epäselvää, mikä aiheutti Etiopian ja Indonesian lentoturmat. Suurennuslasin alla on ollut erityisesti Boeing 737 Max -konemallin korkeusohjausjärjestelmän MCAS-toiminto. 

Indonesian turman tutkinnassa ilmeni, että lentäjillä oli vaikeuksia koneen hallinnassa, koska automaattinen järjestelmä painoi koneen nokkaa alas nousun jälkeen.

Sama konemalli putosi myös Etiopiassa kuun puolivälissä. Kumpikin maahansyöksy tapahtui pian nousun jälkeen.

Ethiopian Airlinesin mukaan sen turmakoneen lentäjä raportoi ongelmista koneen hallinnassa heti nousun jälkeen ja pyysi lupaa palata takaisin pääkaupunki Addis Abeban kentälle. Kone syöksyi maahan vain hieman myöhemmin. Kaikki koneessa olleet 157 ihmistä kuolivat.  

Lue myös:

    Uusimmat