Uutta tietoa joulupäivän tuhotyöstä ja korjauksen hintalapusta: Kaapeli katkaistaan ja nostetaan ylös Suomenlahdella

0:58imgNäin Eagle S -alus otettiin haltuun Suomenlahdella.
Julkaistu 12.02.2025 13:04(Päivitetty 12.02.2025 20:10)
Toimittajan kuva
Jukka Auramies

jukka.auramies@mtv.fi

@Auramies

Joulupäivänä Suomenlahdella vahingoittunutta EstLink 2 -sähkönsiirtokaapelia valmistellaan lähiviikkoina tulevia korjaustöitä varten, Fingrid kertoo.

Fingridin mukaan uudet toimenpiteet vähentävät varsinaisten korjaustöiden riskejä ja tarkentavat korjaussuunnitelmaa.

Seuraavien viikkojen aikana merellä on määrä kaivaa vaurioitunut kaapeliosuus esiin. Se katkaistaan ja nostetaan ylös tutkimuksia varten.

– Jäljelle jäävien kaapeliosuuksien toimivuus testataan, minkä jälkeen ne lasketaan tulpattuina takaisin merenpohjaan odottamaan lopullista korjausta. Nyt tehtävät työt lyhentävät varsinaisten korjaustöiden kestoa, kun osa toimenpiteistä saadaan tehtyä ennakkoon, kertoo merikaapeleista vastaavan yksikön päällikkö Kimmo Nepola.

– Esityöt ovat jo itsessään mittava urakka. Urakoitsijan alusta on valmisteltu operaatiota varten, ja olemme hankkineet laitteita, joilla kaapelin esiin kaivaminen ja kaapelin katkaisu toteutetaan, merikaapeleista vastaavan yksikön päällikkö Kimmo Nepola kertoi STT:lle.

EstLink2 -kaapelin yhteys on ollut joulupäivästä asti pois käytöstä. Varsinaisten korjaustöiden ennakoidaan kestävän neljästä kuuteen viikkoa, mutta korjauksen alkamisaika on yhä auki. Aiemmin arvioitiin, että kaapelin korjaus kestäisi kuukausia.

Cookinsaarten lipun alla kulkevan Eagle S -tankkerin epäillään aiheuttaneen Estlink 2 -sähkönsiirtokaapelin ja neljän tietoliikennekaapelin vaurioitumisen Suomenlahdella. KRP tutkii tapausta törkeänä tuhotyönä ja törkeänä tietoliikenteen häirintänä. KRP tutkii, vaurioittiko laiva tahallisesti kaapeleita.

Korjaus maksanee kymmeniä miljoonia

Julkisuudessa on arvioitu, että korjauksen kustannusarvio liikkuisi kymmenissä miljoonissa. Samansuuntaisen arvion antoi STT:lle tammikuussa myös Nepola.

Nepolan mukaan kustannusarvio pitää edelleen paikkansa.

Eagle S:n uskotaan kuuluvan Venäjän niin sanottuun varjolaivastoon, mikä tarkoittaa muun muassa, että aluksen vakuuttaja ei kuulu yleisesti tunnettuihin yrityksiin.

Fingridin lakiasiainjohtaja Marina Louhija kertoi STT:lle tammikuussa, että Eagle S:lle ei tuolloin ollut vielä löytynyt suurta ja luotettavaa vakuuttajaa.

– Varustamolla ei meidän käsityksemme mukaan Suomessa ole muuta omaisuutta kuin tämä alus. Se voi olla melkoinen operaatio varustamolta yrittää jotain saada, jos tilanne sinne asti etenee, Louhija arvioi.

Louhija sanoi STT:lle keskiviikkona, että tilanteeseen ei ole tullut muutosta.

Päivitetty juttua kauttaaltaan STT:n tiedoilla kello 20.10.

Lue lisää:

Supon päällikkö kaapelirikoista: Venäjän roolia ei ehkä voida aukottomasti todistaa

Kaapelirikkojakin suurempi uhkakuva Suomenlahdella – tämä huonokuntoisista varjolaivoista tiedetään

Kuusi kaapelivauriota kahdessa vuodessa onnettomuus? "Mahdotonta" – näin Nato varoitti Venäjän sabotaasista vuosia sitten

Supon päällikkö kaapelirikoista: Venäjän roolia ei ehkä voida aukottomasti todistaa

Hovioikeus ei myöntänyt jatkokäsittelylupaa Eagle S -tankkerin takavarikkoasiassa

Tuoreimmat aiheesta

Merikaapeli