Joulupäivän kaapelivaurioiden tutkintaa jatketaan useiden viranomaisten yhteistyönä. Poliisin juuri julkaiseman tiedotteen mukaan viranomaisten aluksista alueella toimivat Puolustusvoimien Rauma-luokan ohjusvene ja Rajavartiolaitoksen vartiolaiva Uisko.
Esitutkintaa laivalla turvaavat poliisin valmiusyksikkö Karhu ja Rajavartiolaitoksen valmiusjoukkue.
Puolustusvoimien ja Rajavartiolaitoksen helikopterit ovat kuljettaneet viranomaisten väkeä alukselle ja sieltä pois.
– Aluksella on tehty tutkintatoimia ja muun muassa kerätty aineistoa, jonka analysointi on aloitettu. Miehistön kuuleminen on myös ollut tutkinnan keskiössä.
– Vaikka esitutkinnan alku on ollut vauhdikas, on kyseessä kaiken kaikkiaan vaativa ja aikaa vievä tutkinta, sanoo tutkinnan yleisjohtaja, rikoskomisario Sami Paila.
Keskusrikospoliisi vastaa kaapelivaurioiden esitutkinnasta, ja epäilty rikosnimike on törkeä tuhotyö. Helsingin poliisilaitos johtaa viranomaisten yhteistoimintaa, joka on jatkunut kaksi päivää ympäri vuorokauden.
Tulli on pidättänyt polttoainelastin
Rajavartiolaitos tukee poliisia seuraavaksi merenpohjan tutkinnassa, minkä takia vartiolaiva Turva on tänään suuntaamassa Estlink 2 -kaapelin vaurioitumispaikalle tekemään vedenalaista tutkintaa.
KRP:n tutkijat ovat mukana vartiolaiva Turvalla.
– Rajavartiolaitos tukee poliisia merialueelle soveltuvalla kalustolla ja henkilöstöllä.
– Olosuhteet mahdollistavat toistaiseksi täysipainoisen operoinnin Suomenlahdella, kertoo Suomenlahden merivartioston apulaiskomentaja, komentaja Mikko Hirvi.
Poliisin esitutkinnan lisäksi Tulli tekee esiselvitystä epäillystä törkeästä säännöstelyrikoksesta ja selvittää lastiin liittyviä yksityiskohtia.
– Tulli on pidättänyt aluksen lastina olleen polttoaineen ja jatkaa esiselvitystä liittyen mahdolliseen törkeään säännöstelyrikokseen, kommentoi Tullin valvontajohtaja Hannu Sinkkonen.
Laivan lastina on bensiiniä, joka on lastattu kyytiin Venäjällä.