Washingtonissa Yhdysvalloissa matkustajalentokoneen kanssa törmänneestä sotilashelikopterista on saatu uutta tietoa.
Uutistoimisto Reutersin mukaan helikopterin ADS-B-seurantajärjestelmä (Automatic Dependent Surveillance-Broadcast) oli turmahetkellä poissa päältä. Tämä on kuitenkin Yhdysvalloissa sallittua sotilaskoneille.
Järjestelmän kautta välitetään ja vaihdetaan tietoja esimerkiksi ilma-alusten korkeudesta, paikasta ja nopeudesta.
– Kyseessä oli harjoitustehtävä, joten Black Hawk -kopterin ADS-B:n kytkemiseen pois päältä ei olisi ollut pakottavaa kansallista turvallisuussyytä, senaatin kauppavaliokunnan puheenjohtaja Ted Cruz kertoi toimittajille kansallisen liikenneturvallisuuslautakunnan ja ilmailuhallinnon FAA:n tiedotustilaisuuden jälkeen.
American Airlinesin matkustajalentokone ja sotilashelikopteri törmäsivät Yhdysvalloissa Washingtonissa 28. tammikuuta ja syöksyivät Potomac-jokeen. Kaikki turmassa osallisena olleet 67 ihmistä kuolivat.
Koneessa oli muun muassa useita Yhdysvaltain taitoluisteluyhteisön jäseniä sekä venäläiset pariluistelun maailmanmestaruuden vuonna 1994 voittaneet entiset taitoluistelijat Jevgenija Shishkova ja Vadim Naumov. He ovat toimineet urheilu-uransa jälkeen Yhdysvalloissa valmentajina.
Yhdysvaltain kansallisen liikenneturvallisuuslautakunnan NTSB:n jäsenen Todd Inmanin mukaan tapauksen koko tutkinta kestää arviolta vuoden.
New York Timesin mukaan Yhdysvaltain ilmailuviranomaisen FAA:n alustava raportti osoitti, ettei kentän lennonjohtotornin miehitys ollut normaali vuorokaudenaikaan ja liikenteen määrään nähden.
Nimettömänä pysytellyt lähde kertoi, että raportin mukaan helikoptereita lentokentän läheisyydessä turmailtana ohjeistanut lennonjohtaja ohjasi myös lentokentältä nousevia ja sinne laskeutuvia lentokoneita.
Näitä töitä hoitaa normaalisti kaksi lennonjohtajaa, ei yksi.
Uusia rajoituksia
FAA on asettanut onnettomuuden jälkeen merkittäviä rajoituksia helikopterilennoille Reagan National -lentoaseman ympäristössä ainakin tämän kuun loppuun asti.
Lisäksi kaksi vähän käytettyä kiitotietä on edelleen kiinni.
Kun poliisi- tai lääkärikopterit tai presidentin kuljetushelikopterit joutuvat käyttämään ilmatilaa, siviililentokoneet eivät saa FAA:n ohjeen mukaan olla samalla alueella.