Matkustajaliikenteessä yksi viime aikojen vakavimmista ilmailualan vaaratilanteista koettiin vuoden 2017 syksyllä, kun Tukholmasta Turkuun matkalla olleen koneen nopeus ei pienentynyt odotetusti.
– Se olisi voinut päätyä lento-onnettomuudeksi, sanoo Onnettomuustutkintakeskuksen (Otkes) johtava tutkija Ismo Aaltonen.
Laskeutuessaan kone lähti loivasti sivuluisuun oikea kylki edellä ja osui kiitotien oikealla reunalla olleisiin kiitotien reunavaloihin. Koneessa oli 88 matkustajaa ja neljän miehistön jäsentä.
Otkes julkaisi tapahtumasta laajan selosteen, jossa tapauksen taustoihin ja syihin pureudutaan tarkoin.
Traficomin ilmailujohtajan Pekka Henttu sanoi MTV Uutisille tammikuussa, että kiitotieonnettomuudet ovat merkittävät lentoturvallisuuden uhkatekijä kaikkialla maailmassa, myös Suomessa ja Euroopassa.
Hentun mukaan lentoliikenteen voimakas kasvu niin Suomessa kuin muuallakin maailmassa voi olla yksi syy raportoitujen tapausten määrän kasvuun.
Raportit paljastavat ongelmia
Hentun mukaan riskitekijöiden pienentämiseksi Euroopassa on laadittu toimenpideohjelma, joka koskee niin lentoyhtiöitä ja lentäjien kuin lentoasemia, niiden työntekijöitä ja lennonjohtoa.
– Raporttien perusteella voidaan sanoa, että kiitotieturvallisuuden kehityssuunta ei ole vielä hyvä, Henttu sanoi.
Vaaratilanteet ovat kuitenkin Suomen lentoliikenteessä harvinaisia. Viime vuonna Otkesin tutkintaan päätyneitä vaaratilanteita oli kolme.
– Suomen tilanne on hyvä, mutta se tarkoittaa myös sitä, että meidän pitää katsoa eteenpäin, sanoo Otkesin tutkija Aaltonen.
– Kun tutkimme vaaratilanteita, toivomme, että ne myös ehkäisevät jossakin toisessa tilanteessa onnettomuuden.
Tällä viikolla kaksi tilannetta
Pienempiä onnettomuuden vaaroja uutisoidaan kuitenkin melko usein. Esimerkiksi tiistaina MTV Uutiset kertoi Helsinki-Vantaalla olleesta suuren ilmaonnettomuuden vaarasta.
Kentällä nostettiin valmiustasoa Kyprokselta tulevan Jet Time -koneen varalta. Lopulta kone kuitenkin laskeutui aikataulussa ilman ongelmia.
Keskiviikkona pelastuslaitos sai ilmoituksen keskisuuren ilmaliikenneonnettomuuden vaarasta Kuopion lentoasemalla, kun laskeutumassa olleeseen Hornet-hävittäjään tuli paineistusongelma. Kone laskeutui lopulta turvallisesti.
Tällä viikolla tapahtuneet vaaratilanteet olivat niin lieviä, että Otkes ei ryhdy tutkimaan niitä.
Otkes tutkii muutamaa tapausta
Tällä hetkellä Otkes tutkii muutamaa matkustajaliikenteessä tapahtunutta vaaratilannetta.
Yhdessä tapauksessa Helsinki-Vantaalle laskeutui kone varatulle kiitotielle, mutta varsinaista yhteentörmäysvaaraa ei kuitenkaan ollut.
Toisessa tapauksessa pieni matkustajakone ajautui Savonlinnassa laskeutuessaan kiitotien ulkopuolelle. Kone vaurioitui sen verran pahasti, että tapausta käsitellään lento-onnettomuutena. Koneessa ei ollut matkustajia.