Suomalaiset ostavat vaatteita ja kosmetiikkaa enemmän ulkomaisista verkkokaupoista kuin kotimaisista. Elektroniikassa sekä sisustus- ja puutarhatuotteissa kotimaiset verkkokaupat ovat puolestaan hallitsevia.
Verkkokaupan kaksijakoisuus ilmenee Kaupan liiton teettämästä tutkimuksesta. Kyselyyn vastaisi yli 3600 suomalaista.
Kotimaiset verkkokaupat olivat viime vuonna niskan päällä ulkomaisiin verrattuna luvuin 56 ja 44 prosenttia.
Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja arvelee, että ulkomaisten verkkokauppojen osuus on ilmeisesti kasvamassa, vaikka asia ei ilmene suoraan kyselystä. Tutkimus on ensimmäinen laatuaan.
Useimmin verkkokauppaa käydään vaatteilla, mutta euroissa mitattuna elektroniikka- ja kodinkoneet ovat suurin tuoteryhmä.
-Elektroniikassa kivijalkakaupat tukevat verkkomyyntiä, Kurjenoja arvioi.
Vaatekauppaa hallitsevat Hennes & Mauritzin verkkokauppa hm.com sekä Zalando.fi.
Ruotsalaisella H&M:llä on laaja kivijalkamyymälöiden verkosto Suomessa.
Lähes 80 prosenttia suomalaisista pitää tärkeimpänä verkkokaupan valintakriteerinä hintoja. Valikoimat ovat toiseksi tärkein peruste yli 60 prosentin osuudella. Verkkokaupan kotimaisuus painoi vain 13 prosentilla vastanneista.
-Hinta on se, minkä takia verkkokauppa valitaan, Kurjenoja sanoo.
Kivijalkakauppa tukee elektroniikan kotimaisia verkkokauppoja juuri sen vuoksi, että kuluttajat voivat välttää toimituskustannukset noutamalla itse tuotteet myymälöistä. Noutaminen lyhentää myös toimitusaikaa.
Tom of Finland räjäytti verkkoviennin
Verkkokauppaa käydään toiseenkin suuntaan. Jotkut suomalaiset verkkokaupat ovat onnistuneet laajentamaan myyntiään ulkomaille.
-Yritykset, joilla on omia tuotebrändejä, myyvät samalla tavalla kotimaahan ja ulkomaille, Kurjenoja sanoo.
Hänen mukaansa esimerkiksi Finlaysonin verkkomyynti ulkomaille on kasvanut räjähdysmäisesti Tom of Finland -kuosien myötä.
Suomalaiset verkkokaupat vievät tuotteitaan eniten Pohjoismaihin, Saksaan, Itävaltaan, Hollantiin ja ylipäätään Eurooppaan. Design-tuotteissa Japani ja Yhdysvallat ovat tärkeitä vientimaita.
Kurjenojan mukaan valitettavasti Suomessa valmistetaan vain vähän kulutustavaroita. Kauppa kyllä myisi, jos niitä olisi.