Daniil Kvjatin palkkaaminen Ferrarin kehityskuljettajaksi yllätti C Moren F1-asiantuntijan Toni Vilanderin.
Ferrari ilmoitti keskiviikkona virallisella twitter-tilillään Kvjatin palkkaamisesta. Kvjat sai kesken viime kauden potkut Toro Rossolta.
Ferrarin päätös tuli Vilanderille yllätyksenä.
- Ainakaan itselläni ei ollut mitään viitteitä tästä asiasta. Kvjat tuo Ferrarille arvokasta kokemusta, koska hän oli kuitenkin viime kaudella vielä kisakuljettaja, Vilander kertoi.
Kvjat voitti GP3-sarjan mestaruuden kaudella 2013 ja sai palkinnoksi F1-paikan Toro Rosson riveistä. Vahvan tulokaskauden jälkeen Kvjat nostettiin seuraavaksi kaudeksi Red Bullille Sebastian Vettelin lähtiessä Ferrarille.
Kvjat päihitti tallikaverinsa Daniel Ricciardon kaudella 2015 ja ajoi urallaan ensimmäistä kertaa palkintopallille Unkarin GP:ssä. Ura lähti kaudella 2016 laskuun, kun Red Bull päätti lukuisten kolarointien seurauksena pudottaa Kvjatin takaisin Toro Rossolle.
- Näytönpaikkoja Kvjatilla on ollut, mutta niitä hän ei ole pystynyt käyttämään hyväkseen. Urakehitys on ollut vaikea. Hän on kertaalleen käynyt huipputallissa ja uusi nousu vaatii paljon tekemistä, Vilander näkee.
Kvjat sai viime kauden heikkojen otteiden jälkeen potkut ennen Malesian GP:tä. Hänet otettiin vielä ajamaan Yhdysvaltain GP, mutta se jäi toistaiseksi venäläisen F1-uran viimeiseksi.
Nykysäännöt Kvjatin haittana
Jos vielä Michael Schumacherin mestaruusvuosina 2000-luvun alussa tallit saivat testata käytännössä milloin halusivat, niin nykyään testejä kauden aikana ei juurikaan ajeta. Kaikissa testeissä pyritään nykyään ajattamaan tallin kahta kilpailukuljettajaa, jotta nämä saisivat mahdollisimman paljon kilometrejä auton ratissa.
Ennen kauden 2018 alkua Barcelonassa ajetaan kaksi neljän päivän mittaista testijaksoa. Kauden aikana tallit testaavat Barcelonassa sekä Hungaroringilla.
Vilander näkee Kvjatin ratkaisussa ristiriitoja.
- Ehkä hänen taustajoukkojensa mielestä tämä oli oikea ratkaisu. Simulaattorissa kuljettajan taidot eivät kuitenkaan parane. Testikuskin rooliin ei saa jäädä liian pitkäksi aikaa, sillä jokaisen kuskin tavoitehan on loppujen lopuksi ajaa kilpaa, Vilander pohtii.
Ferrari saattaa tarjota Kvjatille mahdollisuuden kytätä ajopaikkaa kaudelle 2019 Alfa Romeo Sauberin tai Haasin riveistä, joiden kanssa Ferrari tekee tiivistä yhteistyötä.
- Kisakuskin paikan löytäminen vaati silti paljon työntekoa ja uhrauksia ja jos totta puhutaan, niin Kvjatin on vaikea päästä enää kisakuskiksi. Ehkä hän pääsee sponsoreiden avulla johonkin keskitason talliin tulevaisuudessa, Vilander näkee.