Polttoaineenkulutus on suomalaisille toissijainen ominaisuus niin käytettyä kuin uuttakin autoa ostaessa, käy ilmi markkinapaikka Torin kyselystä. Nähtäväksi jää, muuttuuko mieli, mikäli polttoaineiden hinnat jatkavat kovaa nousuaan.
Tori kertoo tiedotteessaan, että 50 litran tankillinen bensiiniä maksaa nyt keskimäärin 20 euroa enemmän kuin viime helmikuussa. Sama määrä dieseliä maksaa keskimäärin yli 23 euroa enemmän kuin vuosi sitten. Polttoaine.netin tietojen mukaan koko Suomessa oli eilen keskiviikkona enää kaksi huoltoasemaa, jotka myivät 95-oktaanista bensiiniä alle kahden euron litrahinnalla.
Polttoaineiden hinnannousun voisi kuvitella vaikuttavan merkittävästi myös siihen, millaisia autoja ostetaan, mutta ainakaan vielä joulukuussa asia ei ollut näin, vaikka hinnat ovat olleet nousussa jo pitkään. Hintojen nousun ei myöskään odoteta hiipuvan ihan hetkessä.
– [Venäjään kohdistuvat] pakotteet kovenevat, joten hinta voi tässä tilanteessa pysyä pitkään korkealla, LähiTapiolan yksityistalouden ekonomisti Hannu Nummiaro arveli MTV Uutisille heti Ukrainan sodan syttymisen jälkeen.
Lue myös: Näillä asemilla bensa ja diesel ovat nyt halvimmillaan – tankkauspaikalla todellakin on väliä
Kulutus mahtuu vain joka kolmannella kolmen tärkeimmän ostokriteerin joukkoon
Torin teettämässä runsaan tuhannen vastaajan kyselyssä kävi ilmi, että autoaan viime vuonna vaihtaneista suomalaisista 66 prosenttia ei laskenut kulutusta auton kolmen tärkeimmän ominaisuuden joukkoon. Tilannetta ei muuttanut se, oliko kyseessä käytetty vai uusi auto.
Tori Autojen liiketoimintajohtaja Jenni Tuomiston mukaan kulutuksen huomioiminen autovalinnassa olisi helppo keino vaikuttaa autoilun kustannuksiin.
– Se, että melko harva kiinnittää autossa suuremmin huomiota kulutukseen, voi olla osasyy siihenkin, että polttoaineen hinnannousu nostattaa niin voimakkaita tunteita. Jos ei ole totuttu tarpeeseen huomioida asiaa. Ja nyt yhtäkkiä tarvetta onkin, Tuomisto sanoo tiedotteessa.
Artikkeli jatkuu videon alla.
10:51
Käytetyn auton ostajille hinta on keskimäärin selkeästi tärkein asia. Joka toinen heistä lukee sen kolmen tärkeimmän ostokriteerin joukkoon. Uuden auton ostajista vain 38 prosentille hinta oli tärkeimpiä tekijöitä.
Auton ulkonäkö on tärkeimpiä seikkoja 28 prosentille autoilijoista. Brändi puolestaan 24 prosentille.
Uuden auton ostajat miettivät korjaus- ja ylläpitokuluja luonnollisesti paljon vähemmän kuin käytetyn auton ostajat. Näitä kuluja pitää keskeisenä 15 prosenttia käytettyjen ostajista. Uuden ostajien keskuudessa vastaava osuus on 9 prosenttia.
Muista ominaisuuksista käytettyjen autojen ostajille ovat tärkeitä muun muassa istumapaikkojen lukumäärä ja kuljetustilavuus. Uusien autojen ostajille taas tärkeitä ovat esimerkiksi turvallisuus, jälleenmyyntiarvo ja teknologian tuoreus.
Lue myös: "Laittaisin tankin täyteen" – näin Venäjän hyökkäys voi näkyä suomalaisen autoilijan lompakossa
Lähde: Tori