Kesko alkaa myymään tuotteitaan Alibaba-verkkokaupan kautta Kiinassa, Atriakin tarjoaa verkossa samaisilla markkinoilla suomalaista lihaa. Tehdäänkö tulevaisuuden ruokaostokset netissä?
Ainakaan kivijalkakaupat eivät tule Suomesta kokonaan katoamaan, vakuuttaa digitaaliseen kasvuun ja verkkokaupan konsultointiin keskittyneen Columbia Roadin perustaja Sampo Hämäläinen. Hän vieraili Huomenta Suomessa tiistaiaamuna Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliiton (MTK) ruokakulttuuriasiamiehen, Anni-Mari Syväniemen, kanssa.
– On ajauduttu vähän sellaiseen keskusteluun, että verkko- ja kivijalkakauppa kilpailevat keskenään, vaikka niiden pitäisi tukea toisiaan, Hämäläinen toteaa.
Ostokäyttäytymisen ja kaupan rakenteiden muuttuminen tulee kuitenkin tapahtumaan, ja tässä kehityksessä Suomen pitää olla Hämäläisen mielestä mukana. Hän huomauttaa, että esimerkiksi Iso-Britanniassa ruokaostoksista jo kymmenen prosenttia tehdään verkossa. Maan logistinen tiheys on toki eri luokkaa kuin Suomessa, jossa pitkät etäisyydet nostavat kuljetuskustannuksia ja kuluttajahintaa.
– Varmaan joku tulee tämän joskus ratkaisemaan. Sen vuoksi uudet rohkeat kokeilut ovat todella tärkeitä, Hämäläinen sanoo.
Suomessa on jo täysin verkossa toimivia ruokakauppoja, kuten Kauppahalli24.fi sekä Ruokaasuomesta.fi. MTK:n Syväniemi kertoo, että verkkokaupan suurin haaste on kuluttajan löytäminen ja palvelun tuottaminen mahdollisimman helposti.
Digitaalisessa ruokakaupassa kuluttajan pitää myös pohtia, mitä tietoja sallii mobiililaitteensa käyttävän suhteessa palvelun tarjoajaan. Ihmiset pohtivat, antaako henkilökohtaiset tietonsa vastineeksi kaupan tarjoamista palveluista. Älykäs laite voisi esimerkiksi tietää, mikä ruoka-aine on kaapista loppu ja mitä on jo riittämiin.
– Kuluttajan pitää löytää palvelun lisäarvo, käyttää sitä ja langeta siihen, Syväniemi toteaa.
***
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.