Lukemisvaikeudet voidaan tunnistaa jo varhaislapsuudessa, selviää tuoreesta väitöstutkimuksesta.
Tutkimuksessa tarkasteltiin lukutaidon kehitystä lapsilla, joiden toisella vanhemmalla tai vähintään yhdellä muulla lähisukulaisella on todettu lukivaikeus.
Tutkimuksessa havaittiin, että jos lapsella oli kielellisiä ongelmia 3,5-vuotiaana, hän suoriutui todennäköisesti heikommin myös 9. luokalla tehdyissä Pisa-tehtävissä.
Sukupuoli ja suvussa kulkeva lukivaikeusriski vaikuttivat siihen, kuinka voimakas yhteys varhaisten taitojen ja lukutaidon välillä oli. Erityisesti pojilla kognitiiviset taidot sekä luku- ja kirjoitustaidot olivat verrokkiryhmää heikommat ensimmäisen 15 vuoden aikana.
Lukivaikeusrikin lapsista noin neljällä kymmenestä lukemisen ongelmat ylittivät lukivaikeusrajan.
– Nämä lapset joutuvat käyttämään esimerkiksi läksyjensä tekemiseen huomattavasti enemmän aikaa kuin luokkatoverinsa. Kahdeksannella luokalla heidän lukunopeutensa on noin viisi vuotta luokkatovereita jäljessä, kertoo tutkimuksen tehnyt Kenneth Eklund tiedotteessa.
Eklundin mukaan lukutaidon kehityksen suhteen vaarassa olevat pojat näyttäisivät olevan melko luotettavasti tunnistettavissa sukuriskin ja varhaislapsuuden kognitiivisten taitojen perusteella.
– Näin myös heidän kehitykseensä voidaan yrittää vaikuttaa tukemalla heidän kielitaitonsa kehitystä.
Väitöskirja tarkastetaan Jyväskylän yliopistossa ensi perjantaina.