Matematiikan ja lukemisen vaikeudet vaikuttavat merkitsevästi yhdeksäsluokkalaisten nuorten pärjäämiseen toisen asteen koulutuksessa. Tutkimustulos ilmenee tuoreesta väitöstutkimuksesta.
Kasvatustieteen maisterin Airi Hakkaraisen tutkimus tuo uutta tietoa matematiikan ja lukemisen vaikeuksien seuraamuksista. Tutkimuksessa havaittiin, että matematiikan ja lukemisen vaikeudet heikentävät nuorten opintomenestystä ja suuntaavat oppilasta ammatilliselle opintouralle. Oppilaan omat kokemukset oppimisvaikeuksista vaikuttavat samansuuntaisesti.
Vaikeudet matematiikassa lisäsivät keskeyttämisriskiä
Erityisesti matematiikan vaikeudet lisäsivät opintojen keskeytymisriskiä toisella asteella. Sanatason lukemisen ja matematiikan vaikeudet lisäsivät todennäköisyyttä muita heikompaan opintomenestykseen toisella asteella, ja tätä kautta koulutuksen keskeytymisen riski edelleen kasvoi.
Tulokset osoittivat lisäksi, että matematiikan vaikeudet näyttivät lisäävän todennäköisyyttä siihen, että nuori ei jatkanut kouluttautumista enää toisen asteen jälkeen.
Matematiikan vaikeudet yhdessä heikkojen sosiaalisten taitojen kanssa aiheuttivat nuorelle lisäksi riskin päätyä niiden nuorten joukkoon, jotka eivät olleet kiinnittyneet koulutukseen eivätkä työelämään viiden vuoden kuluttua perusopetuksen päättymisestä.
Hakkaraisen väitöstutkimuksen aineistona oli Itä-Suomen yliopistossa toteutettavan Opintiellä pysyminen -tutkimushankkeen pitkittäisaineisto.
11:14