Välitunnilla paljon liikkuvat pojat oppivat paremmin lukemaan kuin paikallaan pysyvät, kertoo tuore väitöstutkimus. Myös koulumatkan kulkeminen kävellen tai pyöräillen edistää luku- ja laskutaidon kehittymistä.
Liikunnan myönteinen vaikutus näkyi tytöissäkin, mutta pojilla se oli selvempi.
Eero Haapalan tutkimuksessa oli mukana noin 200 lasta. Lukutaitoa ja matemaattista osaamista mitattiin ensimmäisen, toisen ja kolmannen luokan keväällä.
Tutkimuksessa ilmeni lisäksi se, että kehon suuri rasvapitoisuus heikentää liikuntataitoja, kuten juoksu- ja hyppytaitoja sekä tasapainoa.
Eero Haapalan väitöskirja tarkastetaan ensi viikolla. Se liittyy Jyväskylän yliopiston Alkuportaat-tutkimukseen ja Itä-Suomen yliopiston Lasten liikunta ja ravitsemus -tutkimukseen.