Eagle S -aluksen satamavaltiotarkastuksessa havaittiin useita puutteita.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom havaitsi 32 puutetta Eagle S -aluksen satamavaltiotarkastuksessa.
MTV Uutisten saaman yksityiskohtaisen puutelistan mukaan puutteita oli aluksella sairastuvan suihkun toimimattomuudesta aina puuttuvaan ankkuriin ja kaikkea siltä väliltä.
Suurin osa puutteista liittyi aluksen paloturvallisuuteen.
Alus on määrätty pysäytettäväksi puutteiden vuoksi eli aluksella ei saa operoida ennen kuin havaitut vakavat puutteet on korjattu.
Eagle S -tankkerin epäillään hajottaneen merikaapeleita Itämerellä 25. joulukuuta.
Näissä havaittiin puutteita
Sulkulaitteet/vesitiiviit ovet: Putkitunnelin etuluukku ei voi lukita suljettuun asentoon, sillä sulkumekanismi on huonossa kunnossa. Toistuva puute, joka havaittu jo Belgiassa kesäkuussa 2023.
Aluksen rakenteelliset ominaisuudet: Aluksen kannen ritilät nosturin ympärillä ovat irti. Toistuva puute, joka havaittu jo Belgiassa kesäkuussa 2023.
Sairastupa: Sairastuvan suihkusta ei tule vettä. Vain kuumaa vettä saatavilla pesualtaan hanasta. Toistuva puute, todettu Belgiassa kesäkuussa 2023.
Muut rakenteelliset olosuhteet: Paapuurin puoleinen (vasen) ankkuri puuttuu. Aluksen päällikkö on ohjeistettu ottamaan yhteyttä lippuvaltion viranomaisiin puuttuvan ankkurin osalta.
Palo-ovien avautuminen: Useita itsestään sulkeutuvia palo-ovia on auki, eivät sulkeudu kunnolla, itsestään sulkeutuva laite puuttuu tai ei ole muuten vaatimusten mukainen. Seuraavat palo-ovet eivät ole vaatimusten mukaisia: Ovi portaikosta komentosillalle, konepäällikön pukuhuoneen ovi, kuntosalin ovi, hätäpoistumistien ovi konehuoneen tankkitason osalta, ovi pääportaikosta yläkannelle, päällystön ruokailuhuoneen ovi jne. Toistuva puute, todettu Belgiassa kesäkuussa 2024.
Paloturvallisuus: Muoviset jäteastiat kannella vaihdettava palamattomasta materiaalista valmistettuihin astioihin.
Lastipumppuhuone: Molemmat pumppuhuoneen ilmanvaihtopuhaltimet ovat toimimattomia.
Paloturvallisuus: Palohälytysjärjestelmässä on kolme aktiivista vikaa, joita ei voitu nollata tarkastuksen aikana.
Saniteettitilat: Komentosillan wc:n huuhtelu ei toimi. Karanteenihytin kylpyhuoneen viemäröinti ei toimi.
Paloturvallisuus: Pääpaloputken eristysventtiilit jumissa.
Hätätilanteet, valaistus, akut ja kytkimet: Useat hätävalot ulkokansilla majoitustilojen ympärillä ovat toimimattomia. Yhdestä hätävalosta puuttuu polttimo.
Miehistön perehdytys hätäjärjestelmiin: Miehistö ei osaa käyttää hätävaloa pelastuslautan ja pelastusveneen luona.
Tuuletus, ilmaputket: Polttoaineen ylivuototankin mittausputken automaattinen sulkulaitteisto ei toimi.
Kylmähuone: Kylmähuoneen oven tiivisteet vuotavat ja jäätä muodostuu oviaukkoon.
Moottorihuone: Öljyvuotoja pilssipumpun päämoottorin ja apumoottorien ympärillä.
Palotorjunta: Korkeille lämpötiloille altistuvien pintojen suojaamisessa puutteita.
Palontorjunta: Yksi paloilmoitin konehuoneessa on peitetty muovikupilla.
Tutka: S-kaistan tutka epäkunnossa.
Sähköasennukset: Sähkökytkimet pääkannelta majoitustiloihin johtavassa vasemman puoleisessa sisäänkäynnissä ovat rikki ja paljaana.
Palotorjunta: Päämoottorin sylinterin 2 pakosarjan eristys on riittämätön tai vaurioitunut.
Muu, paloturvallisuus: Väliaikainen muoviletku on asennettu polttoainevuotolinjasta ylivuototankkiin päämoottorin polttoaineen ruiskutuspumpuista johtuvan vuodon vuoksi.
Palopellit: Konehuoneen tuloilman kauko-ohjatut palopellit eivät toimi kunnolla.
Kansi, väliseinät, läpiviennit: Useiden kaapeliläpivientien välillä konehuoneen osastoissa havaittiin puutteita.
Hätätilanteet, valaistus, akut: Etummaisen pelastuslautan hätävalo puuttui, ja löydettäessä se ei toiminut. Korjattu tarkastuksen aikana.
Aluksen rakenteelliset ominaisuudet: Useita konehuoneen lattialevyjä ei ollut kiinnitetty.
Sähköasennukset: Keulakannen alla olevat valot eivät ole kunnolla kiinnitettyjä, yksi roikkuu vain sähkökaapelin varassa ja toinen on kiinnitetty vain yhdeltä puolelta.
Apumoottori: apumoottoreiden paikallisten ohjauskaappien painikkeiden kunto ei ole vaatimusten mukainen.
Moottorihuoneen siisteys: Useita käytettyjä sähkövarusteita, kuten sähkömoottoreita, kaapeleita ja pumppuja, on varastoitu ilman asianmukaista kiinnitystä konehuoneessa ja ohjauskonehuoneessa.
Höyryputket, paineputket ja eristysjohdot: Höyryventtiilin kara kuumavesilämmittimessä on rikki.
Paloturvallisuuslaitteet: Paloletku liian pitkä (30m).
Sähkölaitteisto: Useita rikkinäisiä valaisimia havaittu konehuoneen alueella. Monet valot eivät ole kunnolla kiinnitettyjä. Kiinnitetty rautalangalla ja nippusiteillä. Suojakuvut rikki / puuttuvat. Avoimia sähköjohtojen päitä havaittu.
ISM (International Safety Management): Turvallisuudenhallinnan auditointi on suoritettava ennen laivan lähtöä. ISM-merkityt puutteet ovat todisteita vakavasta epäonnistumisesta tai säännöstön täytäntöönpanon vakavasta epäonnistumisesta tai tehottomuudesta.