Valepoliiseja jälleen liikkeellä, uhrit menettäneet jopa kymmeniätuhansia euroja – "Täysin organisoitua rikollisuutta"

Valepoliisi-ilmiö nostaa päätään. Elo- ja syyskuun aikana pelkästään Itä-Uudenmaan alueella on kirjattu jo 25 valepoliisitapausta.

Valepoliisien uhrit ovat menettäneet valepoliiseille jopa kymmeniä tuhansia euroja – jotkut ihan kaiken mitä tililtä on vaan saanut nostettua, tiedottaa Itä-Uudenmaan poliisi.

– Tämä on jo täysin organisoitunutta rikollisuutta. Huijarit soittelevat ikäihmisille ympäri Suomea kymmeniä, jopa satoja, puheluita päivässä ja esiintyvät poliisina, kertoo rikoskomisario Mikko Minkkinen Itä-Uudenmaan poliisilaitokselta.

– He väittävät, että ikäihmisten pankkitunnukset tai pankkikortin tiedot olisivat päätyneet vääriin käsiin ja yrittävät näin huijata itselleen esimerkiksi vanhuksen verkkopankkitunnukset.

Huijaus etenee yleensä niin, että huijari onkii jostain iäkkään ihmisen osoitetiedot ja puhelinnumeron. Tämän jälkeen huijari soittaa uhrille, esiintyy "poliisina" ja väittää, että uhrin tilitiedot tai pankkitunnukset olisivat joutuneet vääriin käsiin.

Jos huijari ei saa urkittua verkkopankin tunnuslukuja tai luottokortin tietoja, saatetaan uhria painostaa nostamaan rahaa tililtään ja toimittamaan käteiset jonnekin ennalta sovittuun paikkaan.

Uhreja on esimerkiksi pyydetty jättämään pankkikorttinsa jonnekin kiven taakse tai heittämään pankkikortti ja pankkitunnukset alas parvekkeelta.

– Huijareiden tarinat ovat olleet mitä mielikuvituksellisimpia ja he ovat erittäin hyviä puhumaan. Meillä on tiedossa tilanteita, jolloin seniorit ovat haistaneet puhelimessa palaneen käryn, mutta puhuja on kuitenkin onnistunut jotenkin puhumaan heidät siitäkin huolimatta ympäri.

– Poliisi ei koskaan kysy verkkopankin tunnuksia, tilitietoja tai luottokortin tietoja puhelimessa, rikoskomisario Minkkinen painottaa.

Omaisten tärkeää kertoa vanhemmille sukulaisilleen ilmiöstä

Poliisin näkökulmasta iäkkäämpien ihmisten osalta haasteellista on se, että heitä on joskus vaikea tavoittaa pelkästään median ja sosiaalisen median kautta.

Poliisi tekee siksi yhteistyötä muun muassa kuntien ja kaupunkien kanssa ja viestiä pyritään saamaan kunnallisten sosiaalipalveluiden kautta suoraan vanhemmille ikäluokille.

Asiaa hankaloittaa myös se, että viesti on saattanut kyllä tavoittaa vanhuksen myös omaisten kautta, mutta tämän vakavan ilmiön muistamista saattaa vaikeuttaa esimerkiksi jokin muistisairaus.

– Siksi onkin erittäin tärkeää, että omaiset muistuttavat omia iäkkäämpiä sukulaisiaan aika ajoin tästä ilmiöstä, Minkkinen painottaa tiedotteessa.

Valepoliisi-ilmiö pähkinänkuoressa – tästä kaikesta iäkkäämpiä omaisia kannattaa muistuttaa

  • Sujuvasti suomea puhuvat valepoliisit yrittävät kalastella pankkitunnuksia tai luottokortin tietoja tai vaativat poliisin nimissä käteistä rahaa. Oikea poliisi ei koskaan pyydä puhelimessa tai kenenkään ovella pankkikortin tai verkkopankin tunnuksia.
  • Valepoliisit nappaavat uhrin puhelinnumeron yleensä julkisista numeropalveluista. He löytävät uhrin puhelinnumeron esimerkiksi osoitteen tai auton rekisterinumeron perusteella. Omaisten kannattaisi pitää huolta siitä, ettei iäkkäämmän ihmisen puhelinnumero ole julkisesti saatavilla. Numeron salaamisen voi sopia suoraan puhelinoperaattorin kanssa.
  • Iäkkäämmän sukulaisen tiliin kannattaisi laittaa vuorokausinostorajat, tilisiirtorajat ja tilisiirtojen esto. Pankkitunnusten käyttämisessä kannattaa myös olla kaksinkertainen varmistus.
  • Aihetta kannattaa pitää yllä puheissa iäkkäämmän sukulaisen kanssa tuon tuosta, jottei kukaan joutuisi tällaisen huijauksen uhriksi.
  • Jos poliisina esiintyvä huijari soittaa sinulle tai läheisellesi ja urkkii pankkitunnuksiasi, tulee asiasta ilmoittaa välittömästi hätäkeskukseen 112. Näin poliisi pääsee mahdollisimman nopeasti epäiltyjen jäljille. Vanhempien ihmisten kannattaa myös soittaa nuoremmalle sukulaiselle ja kertoa, että tällainen lähestymisyritys on tapahtunut.

Lue myös:

    Uusimmat