Pitäisikö automainoksissa välttää laittomuuksien ihannointia?
Nykyautot ovat nopeita. Toisinaan hyvin, hyvin nopeita. Välillä jopa niin nopeita, ettei niiden hevosvoimista ole juuri iloa yleisillä teillä. Se tekee tällaisten autojen mainostamisesta hieman monimutkaista. Voisi kuvitella, että viimeinen asia, mitä suuret autovalmistajat tekisivät, olisi kuvata mainosvideoita, joissa näillä autoilla kaahataan yleisillä teillä.
Totuus on kuitenkin tarua ihmeellisempää. Ikänsä moottoriurheilun parissa viettänyt Doug Stokes on tätä nykyä muun muassa Irwindale Speedwayta pyörittävän yrityksen kakkosmies. Hän on närkästynyt pahemman kerran muun muassa artikkelin pääkuvan paikalla olevasta Mercedes-Benzin mainosvideosta.
Doug ei ole tyhmä. Hän tietää, että kyseessä on mainos, joka on kuvattu suljetulla alueella ja ratin takana on ollut kivenkova ammattilainen. Se ei kuitenkaan estänyt häntä kirjoittamasta avointa kirjettä autovalmistajille, joiden mielestä tällainen mainonta on hyväksyttävää.
Stokes kritisoi kirjeessään sekä edellä mainittua Mercedes-Benzin mainosta että Fiat Chryslerin tekemää Dodge Hellcat -videota, jossa niin ikään aiheutetaan pahennusta yleisillä teillä. Osansa saa myös eräs BMW-mainos.
– Kaikki tässä mainitsemani automainokset esittävät ja tuntuvat ihannoivan laittomia katukisoja, Stokes kirjoittaa.
– Kaikki tietävät, että näiden tehokkaiden autojen hauskoja puolia voi esitellä myös muuten kuin hengenvaarallisia katukisoja ylistämällä. Olette tätä parempia, hän jatkaa.
Stokes ei vastusta nopeita autoja tai kilvanajoa – päinvastoin. Hän kuitenkin toivoo autovalmistajien toimivan vastuullisemmin.
Lähde: Jalopnik
***
1:28