Kun Sakari Piippo työskenteli valtioneuvoston kanslian valokuvaajana, hän alkoi kuvata huvikseen myös poliitikkojen yksityiskohtia: väsyneitä kasvoja, vinoja solmioita ja avoimia kengännauhoja. Nyt Piippo julkaisee nämä kielletyt kuvat kirjassaan Eräitä huomioita Suomen poliittisesta järjestelmästä.
– Olin töissä vuonna 2015 valtioneuvoston kansliassa viestintäasiantuntijana, käytännössä valokuvaajana. Syksyn aikana kaiken muun perustyön ohella aloin tarkastella poliitikkoja hieman toisin kuin se toimenkuva vaati ja siitä se lähti.
Piipon kuvasarja aiheutti kohun, koska ministeriö yritti jälkikäteen kieltää niiden julkaisemisen. Piippo oli siis osunut johonkin olennaiseen.
Kuvat julkaistiin ensimmäisen kerran kevättalvella 2016. Seuraavana päivänä Piippo sai kanslian viestintäjohtajalta viestin, jossa vaadittin kuvia poistettavaksi.
– Olin jutellut samaisen viestintäjohtajan kanssa jo aiemmin kuvasarjasta ja siitä, mistä siinä on kysymys. Lupa julkaisuun oli saatu. Mutta kun kuvat julkaistiin, sitten siinä olikin ongelma.
Seuraavaksi valtioneuvoston kanslia yritti kokonaan kieltää kuvien julkaisun. Reagointi kuvien julkaisemiseen oli voimakasta. Piipolle jopa väläyteltiin, että kyseessä olisi virkavelvollisuuden rikkominen ja oikeuteen meno.
– En oikein vieläkään tiedä miksi kuvia vastustettiin niin kovin. Ajatus valokuvien takana oli se, miltä poliitikko näyttää: he pukeutuvat näihin solmioihin ja ovat vähän saman näköisiä puvuissaan. Se on melko selkeä vallan univormu. Halusin kuvata sitä todellisuutta. Miltä valta Suomessa näyttää.
Kuvien solmiot ja lähikuvat ministereiden kasvoista olivat kuitenkin ministeriölle liikaa. Viestintäjohtaja kommentoi Piipon valokuvia hirviömäiseksi.
– En ole oikein päässyt itse käsiksi siihen, mitä kuvieni hirviömäisyys oikein on. On totuttu näkemään tiettyä kuvaa vallasta, ja kuvani näyttivät rikkovan sen. Ehkä julkaisukiellolla reagoitiin siihen epäsuhtaan, Piippo pohtii.
Piippo oli yllättynyt valtioneuvoston kanslian reagoinnista, koska oli itse kuvitellut tekevänsä hyvää työtä.
– En odottanut erityisiä kehuja, mutta ajattelin, että olin tehnyt jotain mielenkiintoista ja valokuvat kuvaavat sitä miltä poliittinen valta näyttää.
Kuvat kaikkien arvioitavaksi
Piipon mukaan yleisin reaktio kohuttuihin kuviin on ollut empatian kokeminen niitä ihmisiä kohtaan, jotka ovat valta-asemassa.
– Se, että poliitikot saattavat välillä näyttää vähän väsyneeltä, kertoo, kuinka valtavissa työpaineissa ne ihmiset työskentelevät, Piippo kertoo valokuvista.
Piippo jatkoi vallan huipulla aloittamaansa kuvasarjaa kuvaamalla kunnanvaltuustoja sekä vaaleja.
Pyysimme Piippoa esittelemään kirjasta omat suosikkikuvansa ja kertomaan niiden taustoja. Yhdessä kuvista on presidentinvaalien ennakkoäänestyspaikka Laukaan kunnanvirastolla.
– Tämä äänestyskoppi on vain niin hienon näköinen. Tuollaiseen sitä laukaalaiset tulevat suorittamaan demokratian pyhää rituaalia eli äänestämään. Kävin varmaan sadalla paikkakunnalla kuvaamassa näitä äänestyskoppeja.
Toisessa suosikkikuvista, tämän jutun pääkuvassa, on kunnanhallituksen puheenjohtaja Antti Hietaniemi.
– Hietaniemi oli jäävännyt itsensä ja seuraa keskustelua juuri valtuustosalin ovien vieressä. Karhu sattuu olemaan tuossa vastaanottamassa valtuutettuja.
Myös kuva Alexander Stubbin solmiosta kuuluu Piipon suosikkikuviin.
– Solmiot ovat aina kertovia kantajastaan, kun alkaa niitä vähän tarkemmin katsomaan. Jos ajattelee minkälainen hahmo Alexander Stubb on poliitikkona, niin sehän on aina hirveän dynaaminen ja energinen. Mielestäni tässä kuvassa näkyy vähän myös miten hän kantaa itsensä. Ehkä Stubb on myös osannut hyödyntää sitä edukseen jossain vaiheessa, osasi hallita julkisuutta ja kantaa itsensä siinä roolissa vahvasti, Piippo kuvailee.
Piipon suosikkikuvia ovat myös kuvat kuva Mäntsälän kunnanvaltuuston kokouksen taukojumpasta ja kuva Urjalan kunnanviraston ennakkoäänestyskopista.
– Haluaisin tämän kokonaisuuden laittavan ihmiset miettimään, että minkälaisessa maailmassa me haluamme elää.