Vältä jopa tonnin lasku! Tässä vaiheessa pyyhkijänsulkien vaihdolla on jo "kova kiire"

Milloin viimeksi vaihdoit pyyhkijänsulkasi? Huonokuntoiset pyyhkijänsulat voivat aiheuttaa tuulilasin naarmuntumista. Seurauksena voi olla kallis lasku.

Pyyhkijänsulat voivat viuhua tiuhaan tahtiin lokakuun keleissä. Vialliset pyyhkijänsulat voivat kuitenkin altistaa autoilijan vaaratilanteille liikenteessä. 

Tuulilasien korjaamiseen ja vaihtamiseen erikoistuneen Carglass-ketjun johtaja Jussi Kovasiipi pitää nyrkkisääntönä, että pyyhkijänsulat tulisi vaihtaa ainakin kerran vuodessa riippumatta ajomäärästä.

Pyyhintäjälki heikkenee käytössä paitsi mekaanisen kulumisen, myös kumimateriaalin vanhenemisen myötä. Mitä enemmän ajoa eri olosuhteissa ja lasinpyyhkijöiden käyttöä on, sitä nopeammin myös pyyhkijänsulat tulevat vaihtoikään, Kovasiipi sanoo tiedotteessa.

Miten voi varmistua, että hankkii omaan autoon sopivat sulat? Mitä useissa nykyautoissa on tehtävä ensin, ennen kuin uudet sulat voidaan asentaa paikoilleen? Entä kuinka itse asennus tapahtuu? Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo yllä olevalla videolla.

Jopa yli tuhannen euron lasku

Tuulilasinpyyhkijän tehtävä on muun muassa varmistaa esteetön näkyvyys. Huonokuntoisten pyyhkimien sulkien käyttäminen loppusyksyn keleillä voikin olla todellinen turvallisuusriski, kun esimerkiksi sade, lumi ja rapa heikentävät näkyvyyttä.

– Jos tuulilasinpyyhkijän sulka on jäänyt vaihtamatta, niin lian, sään- ja lämpötilanvaihtelujen armoilla olevan sulan kumi kuluu ja kovettuu, jolloin sen lasinpuhdistus- ja kuivauskyky heikkenee. Näin ollen heikkenee myös näkyvyys, Kovasiipi sanoo.

Autoalan Tiedotuskeskus varoitti aiemmin tänä vuonna, että tuulilasien näkyvyyttä heikentäneet puutteet ovat pahimmillaan myötävaikuttaneet kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien syntyyn.

Likaisuuden lisäksi vaihtamatta jäänyt pyyhkijänsulka voi vaikuttaa näkyvyyteen myös toisella tapaa.

– Rikkoutunut pyyhkijänsulka voi pahimmillaan aiheuttaa tuulilasin naarmuuntumista, joka pitkässä juoksussa tuo helposti ainakin useiden satojen, ellei jopa pitkälle yli tuhannen euron laskun, kun lasia lähdetään vaihtamaan. 

Kovasiipi muistuttaa, että kulunutta tuulilasia eivät ainakaan kaikki vakuutusyhtiöt lasivakuutuksesta korvaa, vaan se tuleekin usein autoilijan itsensä maksettavaksi.

Aiemmin tänä vuonna Autoklinikan kysely paljasti, että peräti joka kolmas suomalainen ei säännöllisesti silmäile autonsa tuulilasia kiveniskemien varalta. Vaikka pieni kiveniskemä ei itsessään aiheutakaan suurta haittaa, siitä voi tulla kallis riesa myöhemmin. Mikäli kiveniskemää ei korjaa ajoissa, voi koko tuulilasin joutua vaihtamaan.

Mistä tietää, että sulat pitää vaihtaa?

Kovasiipi neuvoo vaihtamaan pyyhkijänsulat silloin, kun ne alkavat irrota lasista, kumi alkaa olla kuiva, sulat jättävät jälkiä ikkunaan tai silloin, kun ne yksinkertaisesti eivät toimi niin hyvin kuin ennen. 

– Mikäli pyyhkijänsulan kumi on jo päässyt repaleiseksi, on pyyhkijänsulkien vaihdolla kova kiire.

Tiesitkö muuten, että tuulilasinpyyhkimet ovat tämän amerikkalaisnaisen keksintö 1900-luvun alusta?

Lähde: Carglass

 

Lue myös:

    Uusimmat