Liikenneturva muistuttaa autoilevia kiinnittämään huomiota pyöräilevien havainnointiin. Tarkkana on oltava erityisesti risteyksissä.
Autoileva on voinut turtua talven jäljiltä vähemmän vilkkaisiin pyöräteihin ja -kaistoihin, joten nyt kannattaa valpastua ja skarpata kaksipyöräisten havainnoinnissa.
– Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että muistetaan havainnoida myös pyörätiet ja muut kevyen liikenteen väylät ja tietysti katsoa, tuleeko sieltä ketään. Harjaannutetaan silmä uudestaan pyöräilijän siluettiin. Henkilöautoa huomattavasti pienempi polkupyörä voi hävitä auton palkin taakse tai jäädä katveeseen, joten havaintojen teossa on oltava huolellinen, suunnittelija Arto Joutsimäki Liikenneturvasta painottaa.
Havaintojen teko on yhtä tärkeää tutuilla ajoreiteillä kuin vieraammassa ympäristössä. Yleinen vaaranpaikka on risteys, jossa tapahtuvat pyöräilevän ja autoilevan väliset onnettomuudet näkyvät myös tilastoissa.
Kertauksena: kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävän tien kävelijöitä ja pyöräilijöitä. Kolmion takaa tulevan on huomioitava ja väistettävä kaikkia kulkijoita.
– Muistetaan tehdä havainnot molempiin suuntiin pyörätietä ja jumpataan niskajumit pois, että kuolleen kulman tarkistus onnistuu varmasti. Matalilla taajamanopeuksillakin pyöräilevän ja auton törmäyksessä ilman peltien suojaa liikkuvalle pyöräilijälle sattuu aina pahemmin, Joutsimäki muistuttaa.
Tilannenopeus korostuu risteyksissä
Risteystä lähestyessä hiljaisempi nopeus helpottaa havainnointia. Kun pyöräileväkin hidastaa vauhtia ennen risteystä, auttaa se sekä kääntyvien ajoneuvojen kuljettajia että jalankulkijoita huomaamaan lähestyvän pyöräilijän ajoissa.
Ajolinjan valinta edesauttaa havainnointia ja tekee myös pyörällä kulusta turvallisempaa. Pyörällä kannattaa ohittaa esimerkiksi kadun varteen pysäköidyt autot riittävän etäältä aukeavan oven varalta. Toki autoilevan on ennen oven avausta käännettävä pää ja tarkistettava, ettei avaa ovea suoraan pyöräilijän eteen.
– Kaupunkiajossa hyvä vinkki pyöräilevälle ajolinjan valintaan on polkea siinä, missä auton oikeanpuoleisen pyörän ajoura kulkisi, Joutsimäki kertaa.
Lähde: Liikenneturva