Liikenneturvan kyselyyn vastanneet suomalaiset kertovat pyöräilijöiden ja sähköpotkulautailijoiden sortuvan usein vaarallisiin ohituksiin esimerkiksi pyöräteillä.
Vaikka usein puhutaan autoilijoiden ohittavan pyöräilijöitä vaarallisesti, sortuu moni pyöräilijä samaan jalankulkijoita ohittaessaan. Peräti kolme neljästä Liikenneturvan kyselyyn vastanneesta kokee pyöräilijöiden ohittavan jalankulkijan usein liian läheltä. Jopa tätä useampi on sitä mieltä, että sähköpotkulautailijat tekevät usein vaarallisia ohituksia.
Liikenneturvasta muistutetaan, että erityisesti yhdistetyillä väylillä, eli sellaisilla, joissa jalan ja pyörällä liikkuville ei ole eroteltu omia kaistojaan, on tärkeää huomioida toiset liikkujat.
– Eli kuljetaan reunassa ja ohitetaan väylän keskeltä. Kun kuljetaan sähköpotkulaudoilla, kannattaa myös muistaa, että sähkö kuljettaa melko äänettömästi. Silloin voi olla tarpeen varoittaa takaa tulosta ja ohituksesta äänimerkillä, koulutusohjaaja Pasi Pohjonen Liikenneturvasta kertoo tiedotteessa.
Lue myös: Pyöräilijä törttöili lapsi kyydissään, eikä törmäys auton kanssa ollut kaukana – poliisi: "Mitä ihmettä tuolla tapahtuu?"
Pohjosen mukaan, että pyörän ja sähköpotkulaudan nopeus vaikuttaa siihen, miten turvalliseksi tai turvattomaksi ohitus koetaan.
– Sivusuuntainen turvaväli on syytä pitää aina reiluna ja muistaa, ettei ohittamaan voi lähteä pyöräväylilläkään, jos näkemää ei ole riittävästi tai väylä on tukossa muista liikkujista, hän muistuttaa.
Oikealta tulevaa väistetään
Vuonna 2020 voimaan astuneessa uudessa tieliikennelaissa korostetaan pyöräilijän roolia ajoneuvon kuljettajana, joten heitä koskevat liikennesäännöt ovat voimassa myös pyöräilyväylillä. Tämä tarkoittaa, että esimerkiksi pyöräteiden risteyksissä on väistettävä oikealta tulevaa samaan tapaan kuin tasa-arvoisissa risteyksissä ajoradalla.
– Pyöräilijän on myös lähestyttävä pyöräteiden risteyksiä sellaisella nopeudella, että hän ennättää havainnoida muun liikenteen ja väistää silloin kun kuuluu, Pohjonen evästää.
Jalankulkija saa valita puolensa
70 prosenttia Liikenneturvan kyselyyn vastanneista koki, etteivät jalankulkijatkaan osaa aina huomioida pyöräilijöitä yhdistetyllä kävely- ja pyörätiellä. Pohjonen kuitenkin muistuttaa, ettei jalankulkijan paikka ole yhdistetyllä väylällä vakio, vaan hän saa valita, kumpaa reunaa kulkee. Tästä syystä pyöräilijä voi kokea kohtaamis- ja ohitustilanteet vaikeammin ennakoitaviksi.
– Jalankulkijan tulee kuitenkin huomioida myös omassa toiminnassaan kahdella pyörällä kulkevat ja välttää yllättäviä puolen vaihtoja, Pohjonen selventää.
Lue myös: Katso, kuinka pyöräilijä sai poliisilta oppitunnin liikennesäännöistä
Lähde: Liikenneturva