Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
Kysymys: Mitkä ovat yleisimpiä syitä, miksi auto jättää tielle ja miten voisi etukäteen toimia välttääkseen yleisimmät sudenkuopat?
Vastaus: Tyypillisiä tiepalvelua työllistäviä ongelmia ovat virranannot, renkaanvaihdot, polttoaineen loppumiset ja avaimien jääminen auton sisälle. Usein nämä ongelmat olisivat joko kokonaan vältettävissä tai ainakin lievennettävissä hyvällä ennakoinnilla.
Minulta tiedustellaan usein, mitä tiepalvelumies pystyy tekemään uudelle autolle tien päällä. Itse asiassa tiepalvelun avustustehtävät ovat usein varsin yksinkertaisia. Tyypillistä on kuitenkin käyttäjälähtöisyys eli auton käyttäjä voisi usein välttää ne toimimalla eri tavalla.
Virta loppu
Auto ei starttaa, kun akku on tyhjä. Miten tällaiseen tilanteeseen on tultu? Onko akku kenties tullut tiensä päähän? Yleensä auton huolto-ohjelmaan kuuluu akun asianmukainen testaus – edellyttäen siis, että auto huolletaan huolto-ohjelman mukaan. Mikäli akku alkaa näyttää väsymisen merkkejä, kannattaa se vaihtaa uuteen. Todennäköistä nimittäin on, että elinkaarensa loppupäässä oleva akku sanoo sopimuksensa irti viimeistään kelien muuttuessa haasteellisemmiksi. Tyypillinen akun käyttöikä nykyautossa on 4–5 vuotta. Tähän tietenkin vaikuttavat myös käyttöolosuhteet ja -tottumukset.
Toisaalta hyväkin akku voi tyhjentyä, jos autoa käytetään väärin. Mikäli kovilla pakkasilla ajetaan vain lyhyttä matkaa, ei akku ehdi latautua riittävästi, koska kylmä akku ottaa erittäin huonosti virtaa vastaan. Usein näillä lyhyillä matkoilla käytetään vielä paljon virtaa kuluttavia sähkölaitteita, kuten takalasin-, tuulilasin-, peilien-, ohjauspyörän- ja penkinlämmittimiä sekä lämmityslaitteen puhallinta. Autolla tulisikin pakkasjaksolla ajaa pari kertaa viikossa vähintään tunnin rupeama yhtäjaksoisesti.
Myös polttoainetoimisen lisälämmittimen liika käyttö tyhjentää akun herkästi. Pitämällä kiinni nyrkkisäännöstä, että autolla tulisi aina ajaa selkeästi pidempään kuin sitä on lämmitetty, välttää ongelmat varmimmin.
Rengasrikot
Rengasrikko katkaisee matkan ikävästi. Kurjuutta maksimoi monen nykyauton kohdalla se, ettei tavaratilan välipohjan alta löydykään enää vararengasta eikä renkaanvaihtovälineitä.
Rengasrikon voi välttää huolehtimalla renkaiden kunnosta ja paineista. Rengaspaineet tulisi tarkastaa vähintään kerran kuussa sekä aina silloin, kun auton kuormausta olennaisesti muutetaan. Renkaat tulisi vaihtaa uusiin riittävän ajoissa, eikä yrittää ajaa niitä aivan loppuun. Myös välttämällä mahdollisuuksien mukaan osumia reunakiviin, routamonttuihin tai vieraisiin esineisiin pystyy vaikuttamaan renkaiden kestoon.
Toisaalta rengasrikkoonkin voi ja on myös syytä varautua. Uuteen autoon voi hankkia lisävarusteena vararenkaan. Vakiovarusteena tulevat paikkausaineet tepsivät yleensä vain pienempiin vaurioihin.
Mikäli vararengas on erilaisella vanteella kuin auton alla olevat renkaat, on syytä pitää mukana myös vararenkaan kiinnittämiseen soveltuvat pultit. Eri vanteiden pulttien pituudet ja niiden kartion muoto vaihtelevat. Myös varkauksia estävät lukkopultit tuottavat usein päänvaivaa tiepalvelukeikoilla, jos autossa ei ole mukana lukkopulttien avaamiseen tarkoitettua erikoistyökalua.
Ajoissa tankkaamaan
Tankkia ei kannata ajaa aivan viimeisille höyryille. Suosittelen tankkaamaan mielellään jo silloin, kun jäljellä on enää vajaa varttitankillinen polttoainetta. Ajotietokoneiden toimintamatkanäyttöjen yleistyttyä vaikuttaa siltä, että autoilijat ajavat tankin entistä tyhjemmäksi. Tämä saattaa kostautua, koska jäljellä olevaan toimintamatkaan vaikuttavat olennaisesti ajotyyli ja -nopeus. Näistä jommankumman muuttuessa, saattaa toimintamatka lyhentyä olennaisesti siitä, mitä ajotietokone on lähtöhetkellä näyttänyt.
Varsinkin talvisaikaan törmätään jonkin verran polttoaineen täyttöluukun jäätymisongelmiin. Jos tankki on ajettu aivan kuivaksi huoltoasemalle mentäessä eikä täyttöluukku suostukaan aukeamaan, ollaan pulassa. Jos taas kyseisessä tilanteessa tankissa on vielä sopivasti polttoainetta jäljellä, saadaan auto ajettua lämpimään pysäköintihalliin, jossa se on helppo sulatella ja kuivata. Sen jälkeen pitää sitten vielä päästä ilman jännitystä takaisin huoltoasemalle, tankkaamaan.
Pitämällä tankkia mahdollisimman täynnä talvikelillä välttyy myös parhaiten polttoainejärjestelmän kosteus- ja jäätymisongelmilta. Tyhjän tankin sisäpintaan muodostuu huurretta, joka sulaessaan muuttuu vedeksi polttoaineen sekaan.
Ovet lukossa – avaimet sisällä
Avaimien kanssa kannattaa olla huolellinen. Niitä ei pidä milloinkaan laskea kädestä auton sisälle sen enempää ohjaamoon, matkustamoon kuin tavaratilaankaan. Autossa, jossa on avaimella käännettävä virtalukko, avain on joko virtalukossa tai kuljettajan taskussa. Avaimettomilla järjestelmillä varustetuissa autoissa avain kannattaa pitää yhtä poikkeusta lukuun ottamatta koko ajan kuljettajan taskussa. Poikkeuksen muodostaa tilanne, jossa kuljettajaa on tarkoitus vaihtaa lennosta ja alkuperäinen kuljettaja poistuu autosta.
Avaimen paikka on housujen – ei takin – taskussa. Housut kulkevat usein varmemmin omistajansa mukana kuin takki. Erityisesti kesällä tulee usein heitettyä takki päältä, mikäli sää sen sallii. Jos avaimet ovat takin taskussa ja sen laittaa vaikkapa auton tavaratilaan, saattaa käydä vanhanaikaisesti.
Pidemmille matkoille kannattaa varata aina mukaan auton vara-avain. Se on järkevä antaa jonkun muun kuin kuljettajan haltuun. Vara-avainta ei saa milloinkaan – ei siis edes lyhyillä tauoilla – jättää sisälle autoon. Varsinkin avaimettomalla järjestelmällä varustetuissa autoissa avaimen autoon jättäminen tarkoittaa käytännössä sitä, että pöytä varkaille on katettu: ota kahvasta kiinni, avaa ovi ja paina napista auto käyntiin.
***
7:34