Edessä pitkä ajomatka? Muista ottaa nämä asiat huomioon – "Sähköautolla liikkuessa pitää varautua siihen, että..."

1:32img
Pakkanen syö uusien autojen avaimia, kertoo Autoliiton tiepalvelumies Reijo Häkkinen. Monella menee sormi suuhun, kun hienosta avaimesta loppuu patteri.
Julkaistu 25.02.2023 10:58
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme auto- ja liikenneaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Mitkä ovat pitkän ajomatkan vaaranpaikat? Millä keinoin riskejä voi pienentää jo ennen ajoon lähtöä?

Vastaus: Ennakointi ennen ajoon lähtöä on tärkeässä roolissa hiihtolomamatkalle lähdettäessä.

Tänäkin viikonloppuna liikennettä on tien päällä keskimääräistä enemmän hiihtolomien meno- ja paluuliikenteen vuoksi. Jotta päämäärään päästäisiin ongelmitta, on syytä huomioida tiettyjä asioita jo hyvissä ajoin ennen ajoon lähtöä.

Lue myös: Autoilijan ei tarvitse pelätä pakkasta, jos tämä toimenpide on tehty – ikävä yllätys voi uhata lähes joka toista autoa

Liian tiukka aikataulu

Kiire on omiaan aiheuttamaan vaaratilanteita ja jopa vahinkoja, joten matkan aikataulusta on syytä laatia riittävän väljä.

Liikenteen jonoutuessa ohituksilla ei käytännössä voita mitään – pikemminkin jatkuvassa autojonossa pomppimisella vain puurouttaa kaikkien tienkäyttäjien matkantekoa.

Myös tauoille pitää varata riittävästi aikaa. Lapsiperheen kanssa ruuhkaisella liikenneasemalla poikkeaminen vie yllättävän kauan. Sähköautolla liikuttaessa pitää varautua siihen, että keskeisimmät latauspaikat ruuhkautuvat, jolloin laturille pääsyä joutuu odottelemaan.

Kun tällaisiin perushaasteisiin on varautunut väljällä aikataululla ja oikealla asenteella, tuntuu matkantekokin lomalta.

Varudu teknisiin haasteisiin

Aina on myös mahdollista, että matkalla tulee vastaan odottamattomia ongelmia, esimerkiksi teknisiä haasteita auton kanssa. Näitä voi parhaiten ennaltaehkäistä huollattamalla auton säännöllisesti huolto-ohjelman mukaan sekä tekemällä olennaiset tarkastukset myös huoltojen välillä.

Ennen pidemmälle ajomatkalle lähtöä katsoisin ainakin moottoriöljyn, jäähdytinnesteen sekä jarrunesteen määrät ja tekisin tarvittavat lisäykset. Mukaan kannattaa varata oikeaa moottoriöljyä ja jäähdytinnestettä myös litran lisäyspullot. Jos lisäystarve iskee kesken matkan, on näin toimien oikeat tuotteet heti saatavilla.

Lue myös: Mitä pitää tehdä, kun auton pissapojan säiliö on tyhjä? Älä mokaa korkkien kanssa: "Ei missään tapauksessa"

Huomioi muuttuvat ajo-olosuhteet

Lasinpesunestesäiliö on syytä täyttää riittävästi pakkasta kestävällä nesteellä huomioiden, että keli- ja pakkasolosuhteet saattavat eri puolilla Suomea vaihdella hyvinkin paljon, jopa saman päivän aikana. Jos nestesäiliö pääsee jäätymään kovassa pakkasessa, ei neste useinkaan sula siihen mennessä, kun siirrytään suolatuille tieosuuksille.

Pyyhkijänsulkien kunto kannattaa tarkastaa. Huonosti pyyhkivän sulan voi yrittää puhdistaa pyyhkimällä se lasinpesunesteeseen kostutetulla rievulla. Mikäli tämä ei auta, suosittelen uusimaan sulat uusia matalalla kynnyksellä.

Rengaspaineet on syytä tarkastaa ja säätää kuormituksen mukaisiksi. Tässä pitää huomioida, että lämpötilanmuutos kylmemmäksi pienentää renkaiden ilmanpainetta noin 0,1 baria /10 astetta. Jos pakkanen kiristyy -20 tai jopa -30 asteeseen ja paineet on tarkastettu nollakelillä, on matkan aikana tapahtuva muutos tuntuva.

Suosittelen laittamaan talvirenkaisiin 0,2 baria enemmän painetta, mitä valmistaja kyseiselle kuormitukselle suosittelee. Näin saadaan tasattua juuri lämpötilanvaihteluiden aiheuttamia muutoksia renkaan käyttäytymiseen. Pieni ylipaine renkaassa ei ole haitaksi – alipaine sen sijaan kyllä. Vajaapaineinen rengas on huono ajaa, vaikeuttaa auton hallintaa, lisää polttoaineenkulutusta ja myös hajoaa helpommin.

Myös valojen toiminnan tarkastaminen ja niiden toimintaperiaatteeseen tutustuminen ovat tärkeitä ennen matkalle lähtöä. Olennaista on selvittää itselleen, missä valokatkaisijan asennossa autossa palavat aina sekä ajo- että takavalot.

Vaikka valokatkaisijasta löytyisi huomio- ja ajovaloja automaattisesti vaihtava AUTO-toiminto, ei ole takeita, että ajo- ja takavalot kytkeytyisivät päälle – lainsäädännön ja turvallisuuden edellyttämällä tavalla – ajettaessa päiväsaikaan lumisateessa tai muuten pöllyävää lunta sisältävällä tieosuudella. Samalla kannattaa selvittää itselleen, mistä takasumuvalon saa kytkettyä päälle.

Muuttuvat ajo-olosuhteet on syytä huomioida myös tilannenopeuden valinnassa. Vaikka jossain kohtaa matkaa tiet olisivat täysin sulat, saattaa toisessa kohtaa olosuhde olla aivan toisenlainen.

Lue myös: Tiesitkö? Näin auto tulisi oikeasti pakata – ja tältä näyttää, jos ajat kolarin väärin kuormatulla autolla

Älä mokaa auton kuormaamisessa

Yleensä pidemmälle suuntautuvalle hiihtolomareissulle pakataan mukana paljon tavaraa. Tämä on huomioitava paitsi rengaspaineita säädettäessä, myös autoa pakattaessa.

Matkatavaroiden paikka on tavaratilassa. Painavimmat tavarat tulevat tavaratilan pohjalle ja tuetaan tiukasti takaistuimen selkänojaan. Loput tavarat tuetaan näihin ja seuraava kerros rakennetaan samalla periaatteella. Olennaista on huomata, ettei tavaratilaa saa kuormata takaistuimen selkänojan yläreunan yläpuolelle, jotta tavarat eivät pääse hätäjarrutuksessa tai törmäyksessä työntymään matkustamoon.

Pakatessa on syytä huolehtia, että varoituskolmio, EA-laukku, heijastinliivit ja käsi- tai otsavalaisin jäävät sellaiseen paikkaan, mistä ne ovat tarvittaessa nopeasti ja helposti saatavilla. Niiden paikka ei siis ole tavaratilan välipohjassa, matkatavaroiden alla.  

Älä aja väsyneenä

Ennen pitkälle ajomatkalle lähtöä on syytä levätä riittävästi. Matkan aikana ajoväsymystä voi parhaiten torjua pitämällä riittävästi taukoja. Monta lyhyttä taukoa on parempi vaihtoehto kuin yksi pitkä. Mikäli käytettävissä on useampia kuljettajia, kannattaa kuljettajaa aika-ajoin vaihtaa.

Myös matkustajien kannattaa seurata aktiivisesti kuljettajan vireystilaa. Mikäli tyypillisiä väsymyksen tunnusmerkkejä (haukottelu, silmien siristely, itsensä silittely, polviin rummutus, hiuksien harominen, vaikeudet pysyä ajolinjassa jne.) on havaittavissa, pitää kuljettaja kannustaa tauolle.

Taukoja ja aika-ajoin tehtäviä kuljettajan vaihtoja puoltaa myös se, ettei kuljettaja turtuisi ajamiseen. Jos näin käy, saattavat hänen ajatuksensa ja huomionsa vaellella aivan muissa asioissa kuin ajamisessa, mikä ei tietenkään ole turvallista.

Lue myös: Kun taskuun sujautettu autonavain hyytyy talvisella kävelylenkillä, jää moni kuski neuvottomaksi – tiedätkö, mitä silloin pitää tehdä?

teppoboksi teppo vesalainen

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne