Suomessa toteutettiin viime vuonna romutuspalkkiokokeilu, jossa uuden vähäpäästöisen auton ostaja sai 1 500 euron romutuspalkkion romuttaessaan samaan aikaan omistamansa vähintään 10 vuotta vanhan henkilöauton.
Romutuspalkkiokokeilun tavoitteena oli uudistaa Suomen eurooppalaisittain iäkästä autokantaa, jotta liikenteessä olevat autot olisivat nykyistä ympäristöystävällisempiä ja turvallisempia.
Romutuspalkkiokokeilulle myönnettiin rahoitusta yhteensä 8 miljoonaa euroa ja sen turvin Suomen teille saatiin noin 8 000 vähäpäästöistä uutta autoa.
Romutuspalkkiolla hankittujen autojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt olivat 107 grammaa kilometrillä, kun samaan aikaan rekisteröidyillä muilla autoilla hiilidioksidipäästöjen määrä oli 122 grammaa.
Valtiolle muhkeat lisätulot
Trafi on tehnyt yhteistyössä autoalan kanssa romutuspalkkiokokeilun seurantatutkimuksen. Tulosten perusteella noin 60 % kokeilussa hankituista uusista autoista olisi jäänyt ilman romutuspalkkiokokeilua hankkimatta.
Arviolta 17 miljoonaa euroa autoverotuloa ja 16,5 miljoonaa euroa arvonlisäverotuloa on peräisin autoista, joita ei olisi ilman kokeilua hankittu.
Valtio maksoi romutuspalkkioina 8 miljoonaa euroa, joten kokeilu tuotti valtiolle selvästi kustannuksiaan enemmän. Romutuspalkkion nettotulos valtiolle oli siis 25,5 miljoonaa euroa.
– Auton elinkaareen loppuun kohdistuva hinnoittelumekanismi on erittäin tehokas keino uudistaa autokantaa, toteaa Trafin tietojohtaja Juha Kenraali.
Lähde: Trafi / Autoalan Tiedotuskeskus