Rahaa pumpataan koronapandemiasta kärsineisiin lentoyhtiöihin enemmän kuin koskaan. Hollanti jakoi KLM-lentoyhtiölle 3,4 miljardia euroa, Saksa lupasi Lufthansalle yhdeksän miljardia ja Ranska lähti tukemaan lentoliikennettä yhteensä seitsemällä miljardilla.
Samaan aikaan valtiot ponnistelevat vähentääkseen lentämisestä aiheutuvia ilmastovaikutuksia. Ranskassa ja Hollannissa lentoyhtiöiden koronatuki on sidottu uusiin ilmastotoimiin, joilla yritetään suitsia lentoliikenteen päästöjä.
Myös Suomessa valtio pääomitti Finnairia sadoilla miljoonilla euroilla, mutta tuki ei sisältänyt samantyyppisiä uusia ilmastoehtoja. Finnairin tukeminen saakin kritiikkiä Suomen ilmastopaneelin puheenjohtaja Markku Ollikaiselta.
– Voisi oikeastaan ryhmitellä kahteen nämä eurooppalaiset tukipaketit: Ranska ja Hollanti antavat tukea ilmastoehdoin, Suomi ja Saksa antavat tukea ilman ehtoja, Ollikainen kertoo MTV:n haastattelussa.
Ikävä kupru hallituksen toiminnassa
Ollikaisen mukaan lentoliikenne aiheuttaa huomattavia ilmastopäästöjä. Hän muistuttaa, että lentoliikenne on jo nyt hyvin tuettua. Esimerkiksi polttoaineena käytettävä lentokerosiini on verovapaata.
Tutkija kritisoikin, että valtion tuki Finnairille ei täyttänyt hyvin valmistellun politiikan peruspiirteitä. Siispä kiirehtiminen kostautui pakettina, johon ei ole sidottu ilmastoehtoja lainkaan.
– Valtiohan olisi voinut todeta, että tulee takuita, mutta ehdot tarkastellaan. Se olisi ehkä ilmoituksena jo rauhoittanut Finnairia ja sitten sen jälkeen olisi valmistellut se paketti huolellisesti, Ollikainen sanoo.
– Tämä on ikävä kupru hallituksen muuten linjakkaaseen toimintaan.
Ei markkinakäytäntöjen mukaista, Tuppurainen vastaa.
Suomen hallitusohjelma vilisee ilmastotavoitteita, mutta valtio on myös Finnairin enemmistöomistaja.
Eurooppa- ja omistajaohjausministeri Tytti Tuppuraisen (sd.) mielestä uusien ilmastoehtojen sitominen Finnairin osakeantiin ei olisi ollut markkinakäytäntöjen mukaista. Siksi hallitus ei lähtenyt ajamaan Finnairille uusia ilmastositoumuksia.
- Hyvin nopeassa aikataulussa jouduttiin tekemään päätöksiä ja olen tyytyväinen, että tämä valtion tukipäätös että yhtiön osakeanti näyttää onnistuneen hyvin, Tuppurainen kertoo MTV Uutisille.
Finnairilla on jo oma ilmasto-ohjelmansa, jossa se tähtää ilmastovaikutusten vähentämiseen, mutta Ollikaisen mukaan kunnianhimon tasoa pitäisi nostaa.
- Jos {valtion tukipäätöstä} voisi korjata, niin ensimmäinen asia olisi arvioida kriittisesti tämä Finnairin ilmasto-ohjelma ja katsoa, mitä toimia siihen voitaisiin lisätä.