Valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok.) siirtäisi autoilun verotuksen painopistettä auton hankinnasta auton käyttämiseen ja päästöihin. Orpo ehdottaa MTV Uutisextran haastattelussa autoveron poistamista kokonaan vähäpäästöisten autojen osalta ensi vuosikymmenen aikana.
– Minusta nopein tapa olisi se, että me ensi vuosikymmenen aikana luovuttaisiin päästöttömien ja vähäpäästöisten autojen autoverosta. Ja siirrettäisiin painopiste sinne saastuttamiseen ja auton käyttöön, Orpo sanoo.
Suomessa haasteena on keskimäärin 12 vuotta vanha autokanta.
– Tämä luultavasti uusisi aika nopeasti meidän autokannan vähäpäästöisiin autoihin, Orpo sanoo MTV Uutisextran haastattelussa.
Liikenne on yksi suurimmista saastuttajista, eikä hallitus ole tähän mennessä tehdyillä toimilla, muun muassa bensaveron korotuksella onnistunut leikkaamaan liikenteen päästöjä.
Suomi on sitoutunut Pariisiin ilmastosopimukseen ja tavoittelee EU:n yhteisen ilmastopolitiikan mukaisesti 35 prosentin leikkausta henkilöautojen päästöihin vuoteen 2030 mennessä. Vertailuvuotena on 2021.
– Jos me pystytään tätä kautta laskemaan merkittävästi niin sanottujen kansanautojen verotusta, niin silloin se oikeasti mahdollistaisi suomalaiselle tavalliselle palkansaajalle auton vaihtamisen vähäpäästöiseen, Orpo sanoo.
Verot kerättäisiin Orpon ehdotuksessa ajoneuvon käytöstä eli ajoneuvoveron muodossa sekä saastuttamisesta.
Mutta mikä merkitys polttoaineverolle jäisi, jos sähköautot yleistyvät?
– Mitä enemmän me laitetaan hintaa saastuttamiselle, sitä vähemmän on motivaatiota käyttää niitä ja se ohjaa kulutustottumuksia ja auton hankintaa vähäpäästöiseen suuntaan ja me pystyttäisiin tekemään iso ilmastoteko, Orpo sanoo.
Liikenneministeri Anne Berner (kesk.) esitti autoveron poistamista yhtenä toimenpiteenä osana kohuttua ja sittemmin kumottua liikenneverkkoesitystä (Live) tammikuussa 2017.
– Se, mitä silloin koettiin ongelmaksi oli se, että oltaisiin saman tien luovuttu miljardin autoverotuotosta ja mielestäni ja myös valtiovarainministeriön mukaan se vaatii pidemmän prosessin siirtymäajan, jolloin näitä tehdään. Siinä ei ollut kyse pelkästään tästä verotuksen painopisteen siirtämisestä, Orpo sanoo.
Myös Berner (kesk.) on pitänyt esillä sitä, että Suomessa tulee päästä siihen, että auton hankintaan ei kohdistu niin paljon verotusta kuin auton käyttämiseen.