Ministeriön työryhmä ei suosittele kilometriverotukseen siirtymistä – Matti Vanhanen väläyttää sitä tulevaisuuden toimena
Matti Vanhanen jatkaa liikenteen kilometriverotukseen siirtymisen edistämistä, vaikka verotusta tutkineen työryhmän mukaan järjestelmään liittyy epävarmuuksia sen toimivuudesta ja luotettavuudesta eikä siihen siirtymiseen ei ole työryhmän mukaan edellytyksiä.
Valtiovarainministeri Matti Vanhanen (kesk.) sanoo, että tälle hallituskaudelle on yksiselitteisesti sovittu, ettei polttoaineveroihin tehdä muita korotuksia kuin tehdyt. Liikenteen verotuksen työryhmän esitykset eivät siis tältä osin johda välittömiin johtopäätöksiin.
Sen sijaan ministeriössä käynnistetään Vanhasen mukaan selvitys kilometripohjaisen verotuksen kokeilusta. Hänen mukaansa on luontevaa ajatella, että tulevaisuudessa polttoainelitrojen verottamisesta siirryttäisiin ajettujen kilometrien verottamiseen.
Tänään julkistetussa liikenteen verotusta selvittäneen työryhmän raportissa ei kuitenkaan suositella paikannukseen perustuvaan kilometriverotukseen siirtymistä toistaiseksi.
Työryhmän mukaan kilometriverotuksen vaatimaan järjestelmään liittyy epävarmuuksia sen toimivuudesta ja luotettavuudesta, eikä siihen siirtymiseen ei ole työryhmän mukaan edellytyksiä.
"Tarvitaan syvää yhteiskunnallista keskustelua"
Matti Vanhasen mukaan tarvitaan laajaa keskustelua siitä, millä tavalla liikenteen verotulojen alenemaa tulevina vuosina paikataan.
Työryhmä arvioi, että nykyisillä verotasoilla liikenteen verotulot olisivat vuonna 2030 nimellisesti noin 1,1 miljardia euroa alempana kuin vuonna 2019, mikä tarkoittaisi reaalisesti noin 1,7 miljardin euron vähenemää.
Nykyisellä hiilidioksidipäästöihin perustuvalla verotuksella verotuottojen alenemaa voidaan korvata melko rajallisesti.
– Nyt tarvitaan kyllä aika syvää yhteiskunnallista keskustelua siitä, onko se enää liikenne joka koko tämän verotuoton tuo, vai täytyykö löytää muista verolähteistä korvaavaa tuloa yhteiskunnan menojen kattamiseksi, Vanhanen sanoi työryhmän raportin luovutustilaisuudessa.
Työryhmä: Polttoaineveron korotus tehokkain keino vähentää päästöjä
Liikenteen verotusta selvittänyt työryhmä parantaisi päästöohjauksen tehokkuutta siirtämällä päästöohjauksen painopistettä ajoneuvoveron perusverosta polttoaineveroon.
Työryhmä suosittaa tämän toteuttamista siten, että polttoaineveroa korotettaisiin ja ajoneuvoveron perusveroa alennettaisiin keventämällä sen päästöporrastusta.
Ajoneuvoveron päästöohjaus lievenisi, mutta kokonaisuudessaan verotuksen kautta toteuttava päästöohjaus kasvaisi polttoaineveron veronkorotuksen takia.
– Päästöt vähenisivät, koska polttoainevero vaikuttaa ajoneuvoveroa enemmän kuluttajien polttoaineen kulutusta koskeviin päätöksiin ja käyttäytymisvaikutukset kohdentuvat niihin autoilijoihin, joiden päästövähennyspotentiaali on suurin, raportissa todetaan.
Sähköautojen hankintaan kannustaa työryhmän mukaan paremmin ostohetkellä maksettavan autoveron alentaminen kuin ajoneuvoveron taso, jonka kuluttajat ovat heikommin huomioon auton hankintahetkellä.
Ryhmän mukaan sähköautojen autoveroa voitaisiin alentaa ja ajoneuvoveroa korottaa kannustimien parantamiseksi.
Valtiovarainministeriön työryhmä on tarkastellut, missä määrin päästöjä voitaisiin vähentää eri verojen painopistettä ja verorakennetta muuttamalla ilman, että kotitalouksien verorasitus keskimäärin nousee.
Ajoneuvovero toimii verotulojen paikkaamisessa
Toisaalta työryhmä toteaa, että vaikkei ajoneuvovero ole päästöohjauksessa tehokas ohjauskeino, voi sillä olla merkitystä kuitenkin puhtaasti verotuloja tuottavana fiskaalisena verona. Liikenteen verotulojen arvioidaan laskevan jo lähivuosina merkittävästi etenkin liikenteen sähköistymisen vuoksi.
– Jos liikenteen verotuloista halutaan pitää kiinni, ajoneuvovero ja sen tasakorotus ovat hallinnollisesti tehokkaita ja yksinkertaisia tapoja kerätä verotuloja, raportissa todetaan.
Vuoteen 2025 mennessä liikenteen verotuottojen ennustetaan alenevan nimellisesti noin 0,4 miljardilla eurolla ja reaalisesti noin 0,8 miljardilla eurolla. Työryhmä toteaa, että nykyisellä hiilidioksidipäästöihin perustuvalla verotuksella verotuottojen alenemaa voidaan korvata melko rajallisesti.
Uusimmat
-
20:40
Tuomareilta räikeä virhe TV-ottelussa – Kärppien tasoitus hylättiin raitapaitojen takia
-
20:20
Conor McGregor sai raiskaustuomion
-
20:19
Putin kertoi uutta tietoa ohjuksesta – Ylellä asiantuntija tyrmää väitteet ja osoittaa oudon yksityiskohdan hyökkäyksestä
-
20:06
Kärppiä viedään taas kerran – Marko Anttilasta outo näky
-
19:46
Nyt kuohuu: Rikard Grönborg pillastui SaiPa-tähden tempusta – sitten raivostui Raimo Helminen
-
19:30
Bachelor-Joonaksen tyly vastaus kummastuttaa katsojia – nyt Maija avautuu, miksi meni keskeyttämään treffit
-
19:29
Suomen vanhin keilaaja ja hulvaton takaa-ajo Yhdysvalloissa – katso, mitä hyvää meillä ja maailmalla on tapahtunut!
-
19:26
Päävalmentaja syrjään suomalaistaiturin ja supertähtien Inter Miamista – korvaajaksi Lionel Messille hyvinkin tuttu nimi
-
19:15
Ähtärin pandat ovat matkalla kohti Kiinaa
-
19:04
Puolustusvoimien komentaja Janne Jaakkola kertoo, mitä hän nyt Ukrainan sodassa seuraa
-
19:02
Trumpin oikeudenkäynnin tuomionlukua lykättiin jälleen – uutta päivää ei annettu
-
19:00
SaiPa shokeeraa SM-liigan huippuottelussa! Tapparan johto suli nopeasti, Lappeenrannassa hurja show
-
18:53
Lontoossa lentokentän terminaali on avattu matkustajille – suljettiin epäilyttävän esineen takia
-
18:32
IL: Sedu Koskinen otettiin kiinni välikohtauksen jälkeen Helsingin keskustassa
-
18:16
Hyundai-pomolta epävarmuutta herättävä tieto Thierry Neuvillen ongelmista – "Emme tiedä sataprosenttisesti"
-
18:01
Elton Johnin vasta ensi-iltansa saaneen Broadway-musikaalin esittäminen lopetetaan – tästä on kyse
-
17:48
Koulupoliisitoimintaan kaksi miljoonaa – näin rahat käytetään
-
17:33
Sara Soulié järkyttyi aidosti materiaalista, jota hän joutui katsomaan Konflikti-kuvauksissa: "En oikeasti halunnut olla siinä
-
17:24
Kymmeniä onnettomuuksia ja useita kuolonkolareita – täällä ajokeli on nyt haastavin
-
17:23
Suomen tieliikenteessä on koettu useita synkkiä päiviä 2000-luvulla
-
Lataa lisää