Mistä rahat, kun liikenteen verokakku pienenee? Ajoneuvovero voisi tulevaisuudessa nousta jopa 500 eurolla

Liikenteen verotusta selvittänyt työryhmä julkaisi raporttinsa tänään. Ryhmän mukaan liikenteen päästöohjauksen painopistettä pitäisi siirtää ajoneuvoverotuksesta kulutukseen eli käytännössä polttoaineen hintaan.  

Autotuojien toimitusjohtaja Tero Kallio suhtautui ryhmän ehdotuksiin varsin rauhallisesti.  

– Työryhmän esitys ei ehkä tässä hetkessä ole vallankumouksellinen, mutta muutama konkreettinen ihmisten ja kuljetusyrittäjien arkeen vaikuttava toimenpide oli, Kallio arvioi MTV Uutiset Livessä.  

– Siellä väläytettiin dieselin käyttövoimaveron poistoa, kulkee kansan suussa nimellä diesel-vero. Se johtaisi siihen, että dieselin hintaa pitäisi nostaa 26 sentillä per litra. Tämä olisi ammatti- ja tavaraliikenteelle melkoinen pommi.  

Hän kuitenkin muistutti, että ryhmä pohti myös sitä, että ammattiliikenne voisi verotuksessa vähentää tämän osuuden. Jos tämä toteutuisi, Kallio pitäisi asiaa hyvänä.  

Mistä rahat, kun liikenteen verokakku pienenee?

Raportin mukaan bensan litranhintaan pitäisi tehdä noin 10 sentin korotus ja dieselin litrahintaan noin 11 sentin korotus. Vastapainona ajoneuvovero kevenisi eli käytännössä auton omistaminen olisi halvempaa, mutta ajaminen kalliimpaa.  

– En tiedä, miten ajoneuvoveron lasku istuu fiskaalisiin (pitkän ajan) tavoitteisiin, mutta ehkä haluttiin antaa vastinpari polttoaineveronkorotuksille.

Lisäksi ryhmä ehdotti, että jatkossa polttoainevero sidottaisiin indeksiin.  

– En pitänyt tästä, se korottuisi elinkustannusten mukaan, Kallio sanoi.  

Ajoneuvoveron kevennys saattaisi jäädä kuitenkin väliaikaiseksi. Tulevaisuudessa sitä saatettaisiin joutua nostamaan uudestaan, sillä valtion verotulot vähenevät, kun liikenteen päästöt ja polttoaineiden kulutus laskevat. 

Raportin mukaan verotuotot laskevat 1,7 miljardia euroa vuoteen 2030 mennessä. 

– Ajoneuvoveroa, eli auton vuosittaista veroa, laskettaisiin 110 eurolla. Toisaalta myöhemmin sanottiin, että verokuoppaa, joka syntyy päästöjen laskusta, kurottaisiin kiinni vuosittaisen ajoneuvoveron korotuksella. Se olisi 500 euroa keskipäästöisellä autolla, Kallio perkaa.     

Valtionvarainministeri Matti Vanhanen (kesk.) sanoi raportin julkistustilaisuudessa, että ei pidä poliittista sopua todennäköisenä 500 euron ajoneuvoverotuksen korotuksesta.  

Muita keinoja paikata verokuoppaa olisivat esimerkiksi polttoaineverotus ja kilometrivero, jota kohtaan ministeri Vanhasella on suopeampi näkemys kuin työryhmällä.  

Kallio kuitenkin muistutti, että vielä ei kannata repiä pelihousuja minkään suhteen, sillä päätöksiä verotuksen muuttamisesta ei ole tehty.  

– Tämä on tärkeää ymmärtää, että heti ei tule tapahtumaan yhtään mitään. Tämä on vain yksi selvitys.  

Lue myös:

    Uusimmat