Valtteri Bottaksen kokema kytkimen tärinä Espanjan F1-kisan startissa vaikeutti oleellisesti hänen starttiaan, mutta Mercedeksen voi olla hankala selvittää, mistä huono purenta todellisuudessa johtui, kertoo C Moren F1-asiantuntija Ossi Oikarinen.
LUE MYÖS: MM-sarjan kärkipaikan napanneelta Lewis Hamiltonilta yllättävä paljastus ongelmistaan – "Emme aina tule toimeen"
Paalupaikkamies Bottas sai Barcelonan kisaan huonon lähdön ja joutui antautumaan ykkösmutkaan tultaessa tallikaverilleen Lewis Hamiltonille. Myös Ferrarin Sebastian Vettel oli päästä ohi, mutta pysyi lopulta takana ajauduttuaan leveäksi.
Ossi Oikarisen mukaan syitä kytkimen tärinään eli huonoon purevuuteen voi olla monia.
– Kyse voi olla materiaalista, kulumisesta tai säädöistä. Sitä on voi olla hankala selvittää jälkeenpäin, koska kulumaa tulee lisää myös varikkokäynneillä, Oikarinen taustoittaa.
– Jos se ei toimi oikein eikä pure kunnolla, kuljettaja ei saa siitä oikeaa voimaa tiehen ja silloin se päästää huomattavasti huonommin auton liikkeelle.
– Valtteri sanoi, että hän ei saanut kytkintä toimimaan sillä tavalla kuin sen pitäisi. Kytkin puri kiinni, luisti ja puri, ja se tarkoitti sitä, että se ensimmäinen hyppy, ne ensimmäiset metrit, kun auto lähtee liikenteeseen, oli huono, Oikarinen sanoo.
Tämän jälkeen Bottas oli jo lyhyen suoran aikana pahasti puolustusasemissa ja joutui hyökkäämään mutkaan varsin aggressiivisesti. Suomalainen nosti kuitenkin ratkaisevalla hetkellä jalkaa kaasulta välttääkseen kahden auton väliin kiilautumisen.
– Sitä kautta tuli vaikea startti kisalle, ja heti kun tippuu toiseksi, joutuu tallikaverin taktiikkaa vähän peilaamaan, Oikarinen toteaa kisan jatkosta.