Mercedes onnistui jaetulla taktiikallaan viemään Ferrarin edestä parhaat pisteet myös Meksikon F1-kisasta. Kakkoseksi taipuneen Sebastian Vettelin mukaan Lewis Hamiltonin voittotaktiikka osoittautui melko onnekkaaksi.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Yhdysvaltain GP suorana 1.-3.11.
Pe: 1. harjoitukset klo 17.55, 2. harjoitukset klo 21.55
La: 3. harjoitukset klo 19.55, aika-ajot klo 22.55, ennakkotunnelmat klo 22.00
Su: Yhdysvaltain GP klo 21.05, ennakkotunnelmat klo 20.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Hamilton voitti kisan pysähdyttyään hakemaan kovat renkaat jo kierroksella 23 kierroksen jälkeen. Tästä eteenpäin hänen piti jaksaa maaliin 48 kierrosta, jotta yhden pysähdyksen taktiikka onnistuisi.
Valtteri Bottas jätettiin radalle ahdistamaan Ferrareita, joista Charles Leclercille oli jo valittu kahden stopin taktiikan ja Sebastian Vettel venytti omaa pysähdystään. Lopulta Bottas tuli kaksikosta ensimmäisenä varikolle 36. kierroksella ennen kuin Ferrari reagoi Vettelin kanssa.
– On reilua sanoa, ettei meillä ollut tarpeeksi vauhtia voittoon taktiikasta huolimatta, Vettel tunnusti.
– Jälkikäteen on viisaampi, ja minusta Lewisilla ei ollut mitään hävittävää, joten hän pystyi ihan hyvin kokeilemaan sitä ja se toimi hänelle, Vettel jatkoi aikaisesta stopista.
Ferrari oli laskenut, että Hamiltonin renkaat joutuisivat näin aikaisin pysähtymällä äärimmäiselle koetukselle, mutta lopulta ne kestivät hirmurasitusta yllättävän hyvin. Tätä Mercedes ei voinut Vettelin mukaan tietää varmaksi.
– Kun näin, että Valtteri pysyi niin pitkään radalla, se antoi vahvistuksen, että se oli valtava riski, Vettel sanoi Hamiltonin taktiikasta.
– On päiviä, jolloin se onnistuu, joten kyse ei tosiaan ollut pelkästä tiedosta – eli meitä ei lyöty sinänsä taktiikalla. He voittivat, vähän onnekkaasti, minkä lisäksi heillä oli vain vähän enemmän vauhtia, Vettel tiivisti.
Samaan taktiikkaan olisi ollut hänen mukaansa mahdollisuus muillakin.
– Otamme kyllä riskejä, muttei ole mitään järkeä olla tyhmä.
Valtteri Bottas puolestaan kertoi C Morelle, ettei Mercedes luottanut myöskään lähtöön valittujen keskikovien kestävyyden näiden pitkälle aloitusrupeamalle.
– Taktiikka onnistui, ja oikeastaan emme suunnitelleet yhtä stoppia, mutta näköjään renkaat kestivät paremmin. Koetimme ja se toimi tosi hyvin, Bottas totesi.