Kokiko Valtteri Bottas vääryyttä Mercedeksen suunnalta? Saksalaistallissa alkoi pohdinta: ”Suosimmeko jotain?”

10.10334190bx
Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press
Julkaistu 25.07.2019 10:47
Toimittajan kuva

Ilari Savonen

ilari.savonen@mtv.fi

@ilarisavonen

F1-kausi jatkuu tänä viikonloppuna Saksassa Hockenheimissa, jonne Mercedeksen brittikuski Lewis Hamilton saapuu omalta kannaltaan varsin mukavista asetelmista. Hamilton johtaa MM-taistoa tallikaveriinsa Valtteri Bottakseen nähden 39 pisteellä. Ero kasvoi, kun Hamilton nappasi voiton Britannian GP:stä, Bottaksen nokan edestä.

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Saksan GP suorana 26.-28.7.
Pe: 1. harjoitukset klo 11.55,
2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Saksan GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Bottas lähti edelliseen kisaan paalupaikalta, menettäen kuitenkin ykköspaikkansa varikkopysähdysten yhteydessä. Radalle tullut turva-auto takasi Bottaksen tallikaverille Hamiltonille niin sanotun ilmaisen pysähdyksen, minkä myötä heidän keskinäinen järjestys vaihtui.

Oli turva-autoa tai ei, kisan jälkeen isoin keskustelu kohdistui Mercedeksen sisällä tehtyihin taktiikkapäätöksiin.

Saksalaistallin kuljettajista Hamilton ajoi kilpailun läpi yhden pysähdyksen taktiikalla, kun taas Bottas joutui tekemään vielä kisan lopussa yhden pakotetun ”lisäpysähdyksen”. Hamilton turvautui keskikovan rengasseoksen lisäksi kovimpaan seokseen, kun taas Bottas käytti kahta keskikovan renkaan ja yhden pehmeän seossarjan taktiikkaa.

LUE MYÖS: Valtteri Bottas laukoi suoran väitteen – Mercedeksen suomalaiskuskilla yksi iso etu Lewis Hamiltoniin nähden

Kisan jälkeen moni kyseli sitä, miksei Bottakselle laitettu samaan tapaan kovia renkaita alle ensimmäisten pysähdysten yhteydessä, niin kuin Hamiltonille tehtiin.

– Kävimme kisan alla keskustelua siitä, että laitammeko heille samat renkaat ja käytämmekö samaa taktiikkaa. Silloin ensimmäinen mutka tai ensimmäinen kierros olisi ratkaissut lopputuloksen. Tunsimme niin, että ehkä heidän (kuskien) ehdotus olisi voinut luoda mielenkiintoisen kisan, Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff mietti Racefansin mukaan, putsaten käsiään siitä, mistä eriävän taktiikan idea loppupelein tulikaan.

 – Tiesimme sen, että he käyvät kisaa toisiaan vastaan, mutta nyt ehkä sitten hieman eri taktiikoilla. Se oli sitten se, mitä lähdimme yrittämään.

– Ehkä näin jälkikäteen vastaväitteillä on oma arvonsa ja meidän pitää miettiä asiaa. Suosimmeko jotain tiedottamatta? Emme halua tehdä niin, Wolff painotti.

– Varmaa on kuitenkin se, että saimme tästä kokemuksia ja lisää dataa sitä varten, että onko tuo sellainen ratkaisu, jonka haluamme tehdä jatkossa, Wolff pohdiskeli. 

Tuoreimmat aiheesta

F1