Miksi Valtteri Bottakselle ei annettu Red Bullin voittoreseptiä? Mercedes perustelee tappioon johtanutta ratkaisuaan: "Keskustelimme mahdollisuudesta"
Mercedeksen päätös valita Britannian toisen F1-kisan starttiin keskikovat renkaat osoittautui ratkaisevaksi virheeksi Red Bullin Max Verstappenin rynnittyä voittoon kovilla renkailla aloittamalla. Mestaritalli perustelee ratkaisuaan kisan yhteenvedossaan.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Espanjan GP suorana 14.-16.8.
Pe: 1. harjoitukset klo 11.55, 2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Espanjan GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Red Bull teki ensimmäistä kertaa nykyisten rengassääntöjen aikana valinnan ajaa aika-ajojen toinen osuus kolmesta vaihtoehdosta kovimmilla renkailla. Näin Verstappen sai nämä renkaat käyttöönsä Silverstonen kisan startissa.
Mercedeksen Valtteri Bottas ja Lewis Hamilton valtasivat aika-ajossa eturivin, mutta valitsivat kisan lähtöön keskikovat renkaat, jotka heikkenivät huomattavasti nopeammin.
Verstappen pääsi johtopaikalle Mersujen tultua varikolle kierroksilla 13 ja 14. Hollantilainen pystyi vielä ajamaan kaikkiaan 26 kierrosta ensimmäisellä setillään ennen kuin vaihtoi kuuden kierroksen ajaksi keskikoviin.
Red Bull palasi radalle aivan Valtteri Bottaksen taakse ja ohitti tämän välittömästi. Toisen pysähdyksensä Verstappen teki samalla kierroksella kuin Bottas. Tämän jälkeen hän ajoi maaliin uusilla kovilla renkailla Mercedeksen pystymättä vastustamaan menoa mitenkään.
Startissa etua pehmeämmistä renkaista
Mercedeksellä olisi ollut aika-ajovauhtinsa puolesta hyvinkin varaa ajaa kakkososio kovilla renkailla ja napata ne näin kisastarttiinsa, mutta tiimi ei tätä ratkaisua kuitenkaan tehnyt. Tallin ratatoimintojen johtaja Andrew Shovlin perustelee päätöstä.
– Keskustelimme mahdollisuudesta, että Red Bull saattaisi valita starttiin kovat renkaat. Tiesimme, että renkaat olivat tarpeeksi nopeat, joten siinä mielessä se oli mahdollista, Shovlin kertoo Mercedeksen videolla.
– Päätimme, että haluamme silti lähteä molemmilla autoilla matkaan mediumrenkailla. Niissä vain kesto on lyhytaikaisempaa. Ajattelimme, että ne renkaat ovat paremmat starttiin hyvän pidon ja vauhtinsa takia.
Mercedes olisi ollut ongelmissa myös kovemmilla lähtiessä
Monet kärkikymmenikön ulkopuolelta starttaavat kuskit valitsemat kovat renkaat kisan alkuun, jotta pääsevät nousemaan sijoja ylöspäin pehmeämmät valinneiden tullessa aiemmin renkaidenvaihtoon. Shovlin kertoo, että niiden valitsemisessa on myös omat riskinsä.
– Ongelma on siinä, että jos valitset kovat starttiin, ja turva-auto tulee radalle aikaisessa vaiheessa, olet pakotettu ajamaan keskikovilla pitempään kisan aikana.
Turva-autoa ei kuitenkaan radalla nähty. Tämän takia Red Bullin taktiikka toimi täydellisesti.
– Nyt kävi niin, että meillä ei ollut oikein vauhtia kilpailemaan heidän kanssaan. Jouduimme ajamaan hitaasti pitääksemme renkaistamme huolta, ja lopulta he voittivat kisan sen takia, Shovlin myöntää.
– Riippumatta startin renkaista, uskon, että meille olisi ollut todella vaikeaa voittaa niiden ongelmien takia, joita meillä oli.
Shovlin viittaa renkaiden rakkuloitumiseen ja kuoriutumiseen, jota Mercedes koki autossaan huomattavasti Red Bullia enemmän.
Uusimmat
-
19:32
Putin ja Netanjahu: Ovatko kansainväliset pidätysmääräykset turhia, jos niitä ei noudateta? "Toissijaista, mitä näille herroille tapahtuu"
-
19:16
Kriisi-Kärpissä tapahtuu – seurapomo vahvistaa MTV Urheilulle: Floppipelaaja keräsi tavaransa
-
19:13
Varoitus – pian tulvii jopa enemmän kuin keväällä: Näillä alueilla marrastulva on 2000-luvun vuolain
-
19:10
Nainen piinasi poliisia karmeilla väkivaltauhkauksilla ja poliisi- tai lapsimurhafantasioilla – halusi hoitoon
-
19:05
Kaikki TTK:n finalistiparit haastattelussa Huomenta Suomen suorassa lähetyksessä tiistaina
-
19:01
"Kukaan ei sitä ansaitse" – näin lähisuhdeväkivallan uhri Mia pääsi tilanteesta
-
18:56
Härregud! Tappara sai kylmää vettä niskaan SM-liigan ainokaisessa – sitten Oiva Keskinen rupesi riehumaan
-
18:45
Etsiikö Ensitreffit-Jenni rikasta miestä? Näin hän vastaa rajuun somekritiikkiin vodcastissa
-
18:39
Sukellusrobotti, Rajavartiolaitos ja KRP tutkivat vaurioitunutta merikaapelia – kiinalaisaluksen suhteen "tarkistuksia käynnissä"
-
18:27
Antti Lindtman haluaa hallitukselta pikaisen selvityksen jalkaväkimiinoista: "Sen jälkeen voidaan yhdessä katsoa"
-
18:21
Suomen nuoret delegaatit pettyivät ilmastokokoukseen: "Paljon poliittista pelleilyä – nolottaa olla eurooppalainen"
-
18:12
Saksan ulkoministeri nosti kissan pöydälle rahtikoneturmasta: "Oliko tämä onnettomuus vai jälleen yksi operaatio?"
-
17:58
Michael Schumacherista levisi villi huhu – nyt tuli täystyrmäys
-
17:52
Miten Suomi voisi irtautua jalkaväkimiinat kieltäneestä Ottawan sopimuksesta? Professori vastaa
-
17:46
Petteri Orpo MTV:lle: Suomi yksi vaarallisimmista maista naisille – "Miehet, puhukaa toisillenne"
-
17:33
Nammon ammustehtaisiin lakkovaroitus – toimitusjohtaja MTV:lle: "Toimituksiin tulee viivästyksiä"
-
17:32
Muistatko vielä Kati Napan kokkailut? Tällaista ruokaa televisiossa tehtiin yli 30 vuotta sitten
-
17:30
Tässä ovat Sami Pajarin vaihtoehdot: Tuttu mies Toyotalta, nouseva nimi vai menestynyt konkari?
-
17:17
Riistakeskus: Lisääntyneet havainnot suurpedoista eivät tarkoita suoraan kannan kasvua
-
17:07
Tällainen on jalkaväkimiina ja näin se toimii
-
Lataa lisää