Valtteri Bottaksen tallikaveriksi tyrkytetty kuski ilmoittautuu pois kisasta: "Mahdollisuuteni ovat lähes olemattomat"

Formula 2 -sarjaa johtava australialaiskuski Oscar Piastri yllättyisi itsekin, jos Alfa Romeon F1-tiimi valitsisi hänet ensi kauden kuljettajakseen Valtteri Bottaksen rinnalle.

Piastri on nostettu esiin yhtenä vaihtoehtona korvaamaan nykyinen Alfa Romeo -kuljettaja Antonio Giovinazzi. Italialaisella on kuitenkin edelleen mahdollisuus säilyttää paikkansa, mutta todennäköisin valinta on kuitenkin F2-sarjan kakkonen Guanyu Zhou, jolla on takanaan vahva sponsorituki.

Piastrille tilanne on vaikea, sillä mahdollisen F2-mestaruuden jälkeen hänen on sääntöjen mukaan etsittävä uusi sarja itselleen. Tällä hetkellä ero Zhouhun on 36 pistettä, kun kautta on jäljellä enää kahden kisaviikonlopun verran.

– Mahdollisuuteni olla F1:ssä ensi kaudella ovat äärimmäisen pienet. Ne ovat lähes olemattomat, Piastri kertoo verkkosivuillaan.

Sekä Piastri että Zhou kuuluvat samaan Alpinen kuskiohjelmaan. Piastrin todennäköiseksi osoitteeksi tulisi tässä jaossa juuri Alpinen varakuskin paikka.

– Tiedän, että Zhou on ollut vahvasti yhdistettynä (Alfa Romeon) paikkaan, ja myös Giovinazzi on siellä tällä hetkellä, Piastri sanoo.

– En usko, että pääsen sille paikalle. Se on minusta ainoa vaihtoehto ensi vuodelle. Olisin iloisesti yllättynyt, jos se olisinkin minä.

Piastri pyrkii nyt varakuskin tehtävien kautta pysymään Alpinen väen mielessä ja nousemaan F1-kisakuskiksi vuonna 2023.

Alpine laajentamassa toimintaansa?

Samaan aikaan F1-toimittaja Joe Saward kertoo blogissaan, että Renault-vetoinen Alpine suunnittelee parhaillaan toisen tiimin tuomista mukaan F1-sarjaan. Alpine on ainoa Renault-moottoreilla nykyisin sarjassa kisaava tiimi, kun McLaren siirtyi viime kauden jälkeen Mercedes-leiriin. Yhden tallin varassa kehitystyö on vaikeaa sekä kuljettaja- että moottoripuolella.

– Se voisi tuntua hullulta, mutta toinen tiimi voisi olla hyvä sijoitus (koska tiimien arvo on nousemassa [uuden kulukaton myötä]), ja Alpine tarvitsee sellaisen kehittääkseen uusia F1-moottoreitaan vuoteen 2026, Saward kirjoittaa.

– Niissä olosuhteissa on yhtä paljon järkeä perustaa uusi operaatio kuin ostaa jo olemassa oleva tiimi. Siinä olisi myös markkinointimahdollisuuksia brändeille Renault–Nissan–Mitsubishi-allianssissa.

Lue myös:

    Uusimmat