Valtteri Bottaksen uskomattoman surkea putki sai jatkoa – suomalaistähti murjaisi jo vitsin pomolleen

Valtteri Bottaksen GP-viikonloppu alkoi jo neljännen kerran peräkkäin vastoinkäymisten sävyttämänä.

Bottas sai Monacon GP:n ensimmäisissä harjoituksissa ajettua vain kaksi kierrosta. Syynä oli hänen autonsa MGU-K-yksikössä ilmennyt tekninen vika, jonka vuoksi Bottas vieläpä rikkoi varikon nopeusrajoitusta 21,9 kilometrillä tunnissa.

Seurauksena oli 1000 euron sakko.

– Sain sakon, koska MGU-K oli yhä päällä. Olin rajoittimella, mutta en voinut ajaa hitaampaa. Aika outo tilanne, Bottas sanoi Motorsportille.

Alfa Romeon mekaanikot vaihtoivat Bottaksen autoon paitsi MGU-K-yksikön myös vaihdelaatikon, mutta suomalainen pääsi palaamaan radalle vasta toisissa harjoituksissa. Saldoksi perjantaina jäi vain 30 ajettua kierrosta, kun esimerkiksi tallikaveri Zhou Guanyun vastaava lukema oli 50 ja Williamsin Alexander Albonin peräti 72 kierrosta.

Tällaiset erot ovat valtavia varsinkin Monacossa, jossa kuljettajan luottamus autoon on ratkaisevammassa roolissa kuin missään muulla radalla.

– Täällä tarvitsee jokaisen mahdollisen kierroksen. Toisissa harjoituksissa kesti hetken tottua kaikkeen. Kierros kierrokselta alkoi tuntua paremmalta. Ruuhkan takia täällä ei saa ajettua kovin montaa puhdasta kierrosta ennen aika-ajoja. Toivottavasti viimeiset harjoitukset sujuvat siististi.

Mutta ei Bottas ensimmäistä kertaa ole pappia kyydissä.

Hänen painajaismainen putkensa perjantaisten vastoinkäymisten kanssa ulottuu nyt neljälle peräkkäiselle GP-viikonlopulle.

Reilu kuukausi sitten Imolassa, kauden ensimmäisenä sprinttiviikonloppuna, Bottaksen autosta hajosi perjantain aika-ajoissa pakoputki. Seurauksena oli tulipalo ja lauantain toisten harjoitusten menettäminen kokonaan.

Kaksi viikkoa myöhemmin Miamissa Bottas ajoi ulos ensimmäisissä harjoituksissa ja joutui tämän vuoksi olemaan taas sivussa toisista harjoituksista.

Viikko sitten Espanjassa Bottaksen moottori petti toisissa harjoituksissa heti ensimmäisen aika-ajovedon päätteeksi ja kierrokset jäivät kolmeen.

Kun mukaan lasketaan näiltä neljältä GP-viikonlopulta kahdet ensimmäiset harjoitukset – Imolassa ne ajettiin siis sprinttiviikonlopusta johtuen vasta lauantaina – Bottaksen saldo on kaikkiaan 90 kierrosta, vähemmän kuin kenelläkään muulla.

Toiseksi pienin lukema, 139 kierrosta, on McLarenin Daniel Ricciardolla, joka menetti perjantaina Monacossa toiset harjoitukset ajettuaan niiden alkuvaiheilla seinään.

Tallikaveri Zhoulla kierroksia on neljältä viimeisimmältä GP-viikonlopulta yli tuplat (181) Bottakseen nähden. Eniten kierroksia ovat ajaneet AlphaTaurin Yuki Tsunoda ja Aston Martinin Sebastian Vettel: peräti 223 kierrosta mieheen.

Vastoinkäymisistä huolimatta Bottas osasi suhtautua Monacossa tilanteeseensa huumorilla.

– Sanoin jo Fredille (tallipäällikkö Vasseurille), että ehkä minun pitäisi tulla Bakuun (seuraavaan osakilpailuun) vasta perjantai-iltana.

 – Tässä on ollut huonoa onnea. Ja taas kerran täysin uusi ongelma, MGU-K. Mickille (Haasilla ajavalle Schumacherille) taisi iskeä sama ongelma samassa sessiossa, mutta toisissa harjoituksissa niitä ei taidettu enää nähdä. Olen varma, että he (Alfa Romeon ja Haasin moottorivalmistaja Ferrari) selvittävät asiaa. En tiedä, mistä tämä johtui.

Bottas on kuuden GP-viikonlopun jälkeen MM-pisteissä sijalla kahdeksan, vain kahdeksan pisteen päässä kuudentena olevasta Mercedeksen Lewis Hamiltonista.

– Meillä ei ole enää varaa kovin moneen ongelmaan, ja edessä on vielä pitkä pitkä kausi. Katsotaan.

Monacossa Bottas oli toisissa harjoituksissa vasta 13. nopein, kun monet ovat odottaneet hänen murtautuvan aika-ajoissa taas kerran kärkikymmenikköön, jopa kärkiviisikkoon.

– Meillä pitäisi olla auto, jolla pääsee kärkikymmenikköön. En näe mitään syytä, miksi niin ei olisi. Minun täytyy tehdä vielä töitä ajamisen kanssa, mutta myös säätöjen puolella on tarkistettavaa.

– Meno on tänä vuonna melko pomppuista, ehdottomasti vaikeampaa kuin aiempina vuosina. Etenen askel askeleelta, ja olen varma, että meiltä tullaan näkemään yhä enemmän.

Lue myös:

    Uusimmat