Yksityinen terveydenhuolto- ja hoivapalveluyritys Attendo on onnistunut osittain kehittämään vanhuspalvelujaan. Asiasta kertoo sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira tiedotteessaan.
Tiedotteen mukaan Valvira on tehnyt päätöksen Attendo-konsernin vanhustenhuollon ympärivuorokautisia asumispalveluja koskevassa laajassa valvonta-asiassa.
Valvira katsoo, että Attendossa on ryhdytty valtakunnallisesti oikeansuuntaisiin toimenpiteisiin. Tästä huolimatta viranomainen edellyttää, että konsernissa edelleen vahvistetaan omavalvontaa.
Lisäksi kehittämistyön ja korjaustoimien täytyy näkyä hoitoyksiköiden ja niiden asiakkaiden arjessa käytännön tasolla, tiedotteessa todetaan.
Valviran mukaan Attendo ei esimerkiksi ole täysin kyennyt korjaamaan toimintaansa, jotta hoivayksiköissä olisi riittävästi terveydenhuollon ammattilaisia töissä.
– Attendon on huolehdittava siitä, että yksikössä on asiakkaiden tarpeisiin ja määrään nähden riittävä määrä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöitä jokaisessa työvuorossa, tiedotteessa sanotaan.
Puutteet määrättiin korjattavaksi viime vuonna
Valvira antoi helmikuussa 2020 Attendolle, Attendo Mi-Hoivalle ja muille Attendon alaisille osakeyhtiöille määräyksen korjata toiminnassa tuolloin havaitut puutteet ja epäkohdat.
Valviran mukaan useissa Attendon vanhustenhuollon yksiköissä oli todettu asiakasturvallisuutta vakavasti vaarantavia epäkohtia.
Esimerkiksi yksiköiden omaa toimintaa valvottiin puutteellisesti ja ammattihenkilöstöä oli liian vähän verrattuna asiakkaiden tarpeisiin.
Myös työtehtävien organisoinnissa, vastuuhenkilöiden tehtävissä ja lääkitysturvallisuudessa havaittiin puutteita. Lisäksi asiakkaiden itsemääräämisoikeutta oli Valviran mukaan rajoitettu epäasianmukaisesti.